dinsdag, 18 februari 2014 10:12

Planetoïde 2000 EM26 scheert langs de Aarde

(1 Stem)
Foto van een planetoïde (21 Lutetia) Foto van een planetoïde (21 Lutetia) Foto: ESA

In de nacht van maandag 17 op dinsdag 18 februari 2014 is een planetoïde met een diameter van ongeveer 270 meter langs de Aarde gevlogen. De kortste afstand tot onze planeet bedroeg 8,8 maal de afstand tussen de Aarde en de Maan (2,6 miljoen kilometer). Deze planetoïde behoort tot de Aten-planetoïden die dicht bij de Aarde komen.

De planetoïde, genaamd '2000 EM26', werd op 5 maart 2000 ontdekt en vloog afgelopen nacht met een snelheid van 12,3 kilometer per seconde voorbij onze planeet. Planetoïden van de Aten-groep hebben een baan om de Zon met een hoofdas van minder dan één Astronomische Eenheid (AE). Dankzij de Slooh Space Camera kon iedereen de passage van deze planetoïde live volgen via het internet. Dit zogeheten 'Near Earth Object' (NEO) werd algemeen niet aanzien als een bedreiging voor onze planeet maar behoort wel tot de potentieel gevaarlijke objecten (Potentially Hazardous Asteroid) aangezien deze bij een mogelijke inslag op Aarde heel wat schade en verwoesting kan aanrichten. De rotsblok die een jaar geleden op een hoogte van 29 kilometer boven Rusland explodeerde was ruim twaalf keer kleiner dan 2000 EM26. Bij deze explosie kwam evenveel energie vrij als bij de explosie van twintig atoombommen.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Mariner 5 ruimtesonde gelanceerd. Mariner 5 bereikte op 19 oktober 1967 de planeet Venus waarna de instrumenten van het ruimtetuig de atmosfeer van deze planeet uitgebreid onderzoeken. Net als zijn Russische tegenhanger merkte Mariner 5's UV-fotometer een dunne laag waterstof op, maar geen zuurstof. Venus had geen stralingsgordels vergelijkbaar met de Van Allen-gordel rond onze thuisplaneet. Venus beschikte weliswaar over een magnetosfeer, maar met een veldsterkte van slechts 1% van dat van de Aarde. Na passage van Venus onderhield NASA contact met hun sonde tot 4 december 1967, toen het radiocontact verloren ging. Foto: NASA