vrijdag, 15 april 2022 09:46

SOFIA brengt voor het eerst de magnetische velden van een 'galactisch bot' in hun totaliteit in kaart

Geschreven door USRA
Het SOFIA observatorium. Het SOFIA observatorium. Foto: NASA

Het Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA), een gezamenlijk project van NASA en het Duitse ruimtevaartagentschap DLR, heeft de allereerste en meest gedetailleerde kaart gemaakt van de lange filamenten die het dichtste gedeelte van de armen van een melkwegstelsel omlijnen (galactische beenderen). Het is de meest gedetailleerde kaart van de magnetische velden van G47, een reusachtig filamenteus bot in de Melkweg. De resultaten zijn gepubliceerd in The Astrophysical Journal Letters.

Op de grootste schalen volgen de magnetische velden van een melkwegstelsel de spiraalarmen ervan. Er werd dan ook aangenomen dat de velden in de botten loodrecht op het bot staan, maar uit onderzoek van SOFIA blijkt dat dit in het algemeen niet het geval is. De magnetische velden volgen niet de spiraalvorm van de armen van het melkwegstelsel, en staan in het algemeen ook niet loodrecht op de botten.

"Vóór SOFIA was het moeilijk om de magnetische velden over het geheel van de botten met hoge resolutie in beeld te brengen," zegt Ian Stephens, een astrofysicus aan de Worcester State University en hoofdauteur van het artikel. "We zijn nu in staat om zoveel onafhankelijke metingen van de magnetische veldrichting over deze botten te krijgen, waardoor we ons echt kunnen verdiepen in het belang van het magnetische veld in deze massieve filamenteuze wolken."

Stephens maakt deel uit van het Filaments Extremely Long and Dark: a MAgnetic Polarization Survey (FIELDMAPS) project, de eerste poging om het magnetisch veld van een galactische bot in zijn geheel in kaart te brengen. Van de tien botten die de groep van plan is in kaart te brengen, is het eerste project dat door FIELDMAPS wordt voltooid dat van G47, een reusachtig filamenteus bot binnen de Melkweg dat 200 lichtjaar in lengte en 5 lichtjaar in breedte is.

"Magnetische velden...kunnen mogelijk de snelheid bepalen waarmee sterren in een wolk worden gevormd. Ze kunnen ook de gasstroom sturen, de botten vormen, en de hoeveelheid en grootte beïnvloeden van de dichtste gaszakken die uiteindelijk zullen instorten om sterren te vormen," zei Stephens. "Door de oriëntatie van de velden in kaart te brengen, kunnen we het relatieve belang van het magnetische veld ten opzichte van dat van de zwaartekracht inschatten om te kwantificeren in hoeverre magnetische velden het stervormingsproces beïnvloeden."

De onderzoekers deden precies dat en waren in staat om vast te stellen dat de magnetische velden sterk genoeg zijn om te voorkomen dat gas in veel gebieden bezwijkt onder de zwaartekracht om sterren te vormen. Zij ontdekten dat de magnetische velden in het G47 bot complex waren en vaak van richting veranderden - hoewel ze in de dichtste gebieden loodrecht op het bot stonden. Dit betekent dat de parallelle velden uit de minder dichte gebieden materiaal aanvoeren naar de dichtere gebieden, waar de velden een sleutelrol spelen in de stervormingssnelheid door de geboorte van nieuwe sterren te belemmeren.

FIELDMAPS maakte gebruik van de HAWC+ polarimeter aan boord van SOFIA, die de uitlijning van stof bepaalt, waardoor astrofysici de richting van het magnetische veld kunnen bepalen, zodat het van veraf kan worden waargenomen. Dit maakte de grootste en meest gedetailleerde kaarten mogelijk die ooit zijn gemaakt van magnetische velden in galactische botten.

De groep heeft nog meer galactische beenderen te analyseren, die zij wil vergelijken met computersimulaties van spiraalstelsels. Samen zullen deze resultaten bijdragen tot een grondiger beschrijving van de rol van magnetische velden in de armen van spiraalstelsels.

Over SOFIA