vrijdag, 12 oktober 2012 00:38

Exoplaneet bevat wellicht veel diamant

Artistieke impressie van exoplaneet 55 Cancri e Artistieke impressie van exoplaneet 55 Cancri e Foto: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt

Wetenschappers van de universiteit van Yale hebben een sterk vermoeden dat de exoplaneet 55 Cancri e voor een groot deel bestaat uit diamant. Deze exoplaneet is tweemaal zo groot als de Aarde en heeft een massa die acht maal zo groot is als onze planeet. Hierdoor behoort deze exoplaneet officieel ook tot de 'superaardes'.

De exoplaneet 55 Cancri e draait samen met vier andere planeten rondom de zonachtige ster 55 Cancri die zich veertig lichtjaar van de Aarde bevindt. Doordat 55 Cancri e in een zeer krappe baan om haar moederster draait, bedraagt de oppervlaktetemperatuur ongeveer 2 000° Celsius. Daarnaast draait deze exoplaneet ook razendsnel om haar moederster. Eén jaar duurt op 55 Cancri e slechts achttien uur. Astronomen gingen er eerder van uit dat exoplaneet 55 Cancri e vooral uit ijzer, silicium en superheet water bestaat. De Yale-wetenschappers laten nu echter zien dat de kenmerken die deze exoplaneet heeft ook verklaarbaar zijn wanneer 55 Cancri e helemaal geen water bevat maar wel koolstof in de vorm van grafiet en diamant, ijzer en siliciumverbindingen. Een koolstofrijke samenstelling heeft ook een enorme invloed op de thermische evolutie van de exoplaneet. Zo kan dit zijn invloed hebben op plaattektoniek, vulkanisme, seismische activiteit en eventuele vorming van bergen. Indien Cancri 55 e een koolstofrijke samenstelling heeft, zal het 'diamant' gehalte van deze exoplaneet minstens dertig procent kunnen bedragen. Daarnaast kan deze nieuwe theorie ook bewijzen dat de wetenschap niet langer moet aannemen dat verre rotsachtige exoplaneten als 55 Cancri e een samenstelling hebben die te vergelijken is met de Aarde. Rechtstreekse metingen van de samenstelling van deze superaarde heeft men echter nog niet en daarom moeten de onderzoekers beroep doen op modelberekeningen die gebaseerd zijn op 'aardse' gegevens en bestaande theorieën over planeetvorming. De exacte samenstelling van de Cancri 55 e zal men pas kunnen achterhalen wanneer de atmosfeer van deze planeet kan onderzocht worden.

Voor het eerst wordt een raket gelanceerd met aan boord ondermeer as van enkele overleden mensen waaronder de bedenker van de televisiereeks Star Trek Gene Roddenberry. De lancering wordt uitgevoerd met behulp van een Pegasus XL raket in opdracht van het bedrijf Celestis. Dit is 's werelds eerste commerciële ruimtebegrafenis. Na deze eerste lancering volgen nog andere ruimtebegrafenissen waarbij de as van ondermeer de bekende astronoom Eugene Merle Shoemaker, de Amerikaanse astronaut Gordon Cooper en de Star Trek acteur James Doohan in de ruimte wordt gebracht. Foto: Celestis