Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

maandag, 14 juni 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

Bekijk hier de mooiste foto's van de gedeeltelijke zonsverduistering van 10 juni 2021! Hot!

donderdag, 10 juni 2021 14:35

Op 10 juni was er vanuit België en Nederland rond de middag een gedeeltelijke zonsverduistering te zien. De weersomstandigheden waren bijzonder goed en vanop tal van plaatsen werd deze gedeeltelijke zonsverduistering dan ook waargenomen en gefotografeerd. Tijdens het maximum was de schijnbare diameter van de zon voor ongeveer 26% bedekt door de maan. Wie die dag een totale zonsverduistering wou zien, moest naar Noordelijke regio's reizen zoals Noordoost-Canada, Groenland of het oosten van Siberië. Bekijk de mooiste foto's van deze gedeeltelijke zonsverduistering aan de hand van deze fotocollage!

Relativity Space maakt plannen bekend voor herbruikbare raket

woensdag, 09 juni 2021 21:21

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Relativity Space heeft op dinsdag 8 juni 2021 zijn plannen bekend gemaakt voor de ontwikkeling van een tweetraps raket die volledig herbruikbaar is. De Terran R raket zal bestaan uit onderdelen die gemaakt worden met een 3D-printer en moet vrachten tot meer dan 20 ton tot in een lage baan om de aarde kunnen brengen. Opvallend aan de Terran R raket is dat deze sterk gelijkt op de Starship raket van SpaceX.

Volg LIVE de gedeeltelijke zonsverduistering op donderdag 10 juni! Hot!

dinsdag, 08 juni 2021 07:19

Op donderdag 10 juni 2021 kunnen we in België en Nederland een gedeeltelijke zonsverduistering waarnemen. Op die dag zal er dan omstreeks 12u19, gezien vanuit België, ongeveer een kwart van de zon bedekt worden door de maan. Wie op dat moment met een eclipsbrilletje naar de zon zal kijken, zal een duidelijk 'hap' uit de zonneschijf zien. Dankzij dit artikel kan u deze gedeeltelijke zonsverduistering live volgen aan de hand van verschillende livestreams!

Kijk veilig naar de Zon met een schoendoos Hot!

maandag, 07 juni 2021 16:34

De Zon of een eclips veilig waarnemen hoeft niet altijd met een dure telescoop uitgerust met filters of met een speciaal eclipsbrilletje. Zo kan je onze ster ook ook op een veilige manier bewonderen met behulp van een zelfgemaakte camera obscura. Het grote voordeel aan een dergelijk systeem is dat het eenvoudig te maken is en dat het goedkoop is. Ontdek via dit artikel wat je allemaal kan met een schoendoos en een beetje knutselwerk.

Leidse astronomen rekenen geschiedenis Oortwolk voor het eerst helemaal door

vrijdag, 04 juni 2021 08:18

Het is een team van Leidse astronomen gelukt om de eerste 100 miljoen jaar van de geschiedenis van de Oortwolk door te rekenen. Tot nu toe waren alleen stukjes van de geschiedenis los van elkaar bestudeerd. De wolk met zo'n 100 miljard komeetachtige objecten vormt een enorme schil aan de rand van ons zonnestelsel. De sterrenkundigen publiceren hun allesomvattende simulatie en de gevolgen daarvan binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

NASA gaat opnieuw naar Venus Hot!

donderdag, 03 juni 2021 08:09

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat tegen 2030 twee nieuwe onbemande ruimtesondes sturen naar de planeet Venus. Dit werd op woensdag 2 juni 2021 bekend gemaakt door NASA-directeur Bill Nelson. Met deze nieuwe missies wil men de atmosfeer van Venus alsook de geologische samenstelling van deze planeet uitvoerig onderzoeken. Venus is vanaf de zon gezien de tweede planeet in ons zonnestelsel en is onze dichtste buurplaneet. Toch verschilt Venus enorm met de aarde en heeft deze planeet een extreem broeikaseffect waardoor Venus onleefbaar is. Het de eerste keer sinds 1989 dat NASA nog eens een ruimtesonde naar deze planeet stuurt.

Robotarm ISS beschadigd door stuk ruimtepuin Hot!

dinsdag, 01 juni 2021 07:42

De Canadarm2 robotarm van het internationale ruimtestation ISS is beschadigd geraakt als gevolg van de impact van een stukje ruimtepuin. Zo stelde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tijdens een routine inspectie een klein gaatje vast in de robotarm. Volgens een eerste analyse zou de werking van de robotarm niet in het gedrang komen maar hoe groot de schade binnenin de robotarm is, is nog niet helemaal duidelijk. De Canadarm2 robotarm werd in 2001 aan het ruimtestation bevestigd en heeft een lengte van 17,6 meter.

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster.…