De luchtweerstand die een raket doorstaat, is de kracht van de lucht die de beweging van de raket tegenhoud. Elke fietser zal wel de lastige wind in zijn of haar gezicht voelen wanneer ze hun snelheid opvoeren en lijkt sterk op dit effect. Om een waterraket goed te doen werken, dient de luchtweerstand zo klein mogelijk te zijn. Leer aan de hand van dit artikel alles over de luchtweerstand en gestroomlijnde vorm van een raket.
Luchtweerstand = 0,5 . LC . A . luchtdichtheid . snelheid²
Luchtweerstand in Newton
LC = luchtweerstandscoëfficient (een constante voor een gekend object in een bepaalde richting)
A = frontale oppervlakte in m²
Luchtdichtheid in kg/m³, meestal rond 1,2kg/m³
Snelheid die gemeten werd in meter per seconde (m/s)
Bovenstaande formule geeft aan dat het verdubbelen van de snelheid de luchtweerstand zal verhogen met een viervoud , indien we de snelheid verdrievoudigen zal de luchtweerstand negen maal hoger liggen. Dit is waarom het zo moeilijk is om zeer snel te gaan doorheen lucht.
Een gestroomlijnde vorm (gereduceerde LC) en/of kleine frontale oppervlakte en/of lagere snelheden en/of lagere luchtdichtheid zal resulteren in een verlaagde luchtweerstand.
Een druppelvormige raket, versmallend naar het einde, zoals het einde van een passagiersvliegtuig, zal de LC verder doen verkleinen. Andere manieren om een vorm te bekomen is het verhitten van de fles en deze zodanig te vervormen naar een goede gestroomlijnde vorm, echter is dit tijdrovend en gevaarlijk klusje, uw raket kan snel verloren gaan. Door het veel bewerken en maken van raketten kunt u nog veel meer gestroomlijnde vormen maken .
Dit heeft als enige vereiste dat u smallere flessen gebruikt. Langere en dunne flessen zijn dus aan te raden.
Een versmalde uitlaat zal resulteren in een lagere voortstuwing van een langere duur, een veel betere versnelling, lagere snelheden en veel minder luchtweerstand, maar het nadeel is dat het gewicht dat de raket moet meenemen naar boven veel hoger is aangezien het water langer in de fles blijft. Een optimale uitlaat kan bestaan voor een bepaalde raket, na veel testen en ontwikkelen kan men dit eventueel bekomen.
Voor de meeste doeleinden kan dit niet behaald worden, alhoewel het mogelijk is op hoge hoogtes dat het wat effect zal hebben. Een waterraket die gelanceerd wordt in een vacuüm zal geen luchtweerstand ondervinden.
Terwijl het aan te raden is om de luchtweerstand te verminderen heeft dit ook effect op de andere factoren die de goede werking van de raket kunnen beïnvloeden. Het reduceren van volume zal resulteren in een verminderde voortstuwing. De lengte van de voortstuwing met een versmalde uitlaat zal tot een vertraagde versnelling leiden en een groter gewicht zal naar boven gesleurd moeten worden. Optimale raketontwerpen vereisen veel design, kennis en ontwikkeling. Het vergt veel oefening en kunst maar elke liefhebber zal hier geen probleem mee hebben.
Oprichter & beheerder van Spacepage & Poollicht.be
Sterrenkunde en ruimteweer redacteur.
Vluchtleiders raken het contact kwijt met de eerste West-Duitse satelliet Azur. Deze 70 kilogram zware satelliet werd op 8 november 1969 vanop de Vandenberg lanceerbasis in de ruimte gebracht door een Amerikaanse Scout raket en onderzocht de Van Allen-gordels, de zonnewind en poollicht. Azur was de eerste satelliet bestemd voor wetenschappelijk onderzoek die ontwikkeld werd in West-Duitsland.
Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.