NGC 5189

NGC 5189 NGC 5189 Foto: Rudi Dobesberger

De planetaire nevel NGC 5189 is terug te vinden in het zuidelijke sterrenbeeld Musca (Vlieg) en bevindt zich op een afstand van 1 800 lichtjaar van de Aarde. NGC 5189 werd op 1 juli 1826 ontdekt door de Schotse astronoom James Dunlop en lange tijd werd dit object aanzien als een heldere emissienevel. Het was pas in 1976 dat Karl Gordon Henize voor het eerst beschreef dat NGC 5189 een planetaire nevel was. Dit object neemt een merkwaardige s-vorm aan waardoor NGC 5189 vaak verward wordt met een balkspiraalstelsel. Hierdoor kreeg dit deep-sky object ook de bijnaam 'Spiral Planetary Nebula'. NGC 5189 heeft magnitude 8.2 en heeft een omvang van ongeveer drie lichtjaar. De Hubble Space Telescope maakte in 2012 een prachtige detailopname van deze planetaire nevel.

Sterrenbeeld: Musca

Musca

NGC 5189De planetaire nevel NGC 5189 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Lancering vanuit Algerije van de Franse satelliet Asterix door middel van een Franse Diamant raket. Hierdoor wordt Frankrijk, na de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten, het derde land ter wereld dat satellieten op eigen kracht in de ruimte kan brengen. De satelliet had een gewicht van 42 kilogram en werd probleemloos tot in een elliptische baan om de Aarde gebracht met een apogeum dat zich op 1 697 kilometer van het aardoppervlak bevond.

M54, ook gekend als NGC 6715, is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). In de bolvormige sterrenhoop M54 zijn er tot op heden 82 variabele sterren ontdekt, waarvan…