NGC 2022

NGC 2022 NGC 2022

NGC 2022 is een planetaire nevel die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Orion. Deze zwakke nevel bevindt in het noordelijke gedeelte van het sterrenbeeld tussen de sterren Betelgeuse (α-Orionis) en Meissa (λ-Orionis). NGC 2022 staat op een afstand van 8 000 lichtjaar van de Aarde en werd in 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Deze planetaire nevel bestaat uit twee ringen van gas die werden uitgestoten door de centrale ster. De binnenste ring heeft een diameter van ongeveer 0,8 lichtjaar terwijl de buitenste, zwakkere ring een diameter heeft van 1,1 lichtjaar. De binnenste ring zet zich nog met een snelheid van 26 kilometer per seconde verder uit. Doordat deze planetaire nevel een helderheid heeft van magnitude 12,8 is deze waarneembaar met middelgrote of grote telescopen. De centrale ster in NGC 2022 heeft een helderheid van magnitude 16.

Sterrenbeeld: Orion