Spacepage

NGC 1300

NGC 1300 NGC 1300 Foto: Don Goldman

Het prachtige balkspiraalstelsel NGC 1300 bevindt zich op een afstand van 61 miljoen lichtjaar van de Aarde en kan worden teruggevonden in het sterrenbeeld Eridanus. De magnitude van dit stelsel bedraagt 10.4. De zogeheten 'balk' in dit stelsel heeft een grootte van 50 000 lichtjaar en het totale sterrenstelsel heeft een omvang van 115 000 lichtjaar. Hierdoor is het net iets groter dan ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg. De kern van NGC 1300 is dan weer omgeven door een kleinere spiraalstructuur met een grootte van enkele duizenden lichtjaren. De Hubble Space Telescope maakte in september 2004 een prachtige detailopname van dit sterrenstelsel. NGC 1300 werd op 11 december 1835 ontdekt door de Britse astronoom John Herschel.

Sterrenbeeld: Eridanus

Eridanus

NGC 1300
NGC 1300 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een krachtige Proton raket het Russische ruimtstation Saljoet 5 in de ruimte gebracht. Dit was het derde en laatste ruimtestation van het type Almaz dat werd gebruikt voor militaire doeleinden. Er waren oorspronkelijk vier bemande missies naar het Saljoet 5 gepland waarvan alleen de eerste en de derde succesvol waren.

StarNights Starparty