Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 99 Messier 99

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames of in grote telescopen. Opvallend is dat M99 erg asymmetrisch is. Dit komt wellicht door een botsing met een ander sterrenstelsel. Een mogelijke kandidaat hiervoor is het nabijgelegen object M98 dat tevens een hoge radiële snelheid, doch in tegenovergestelde richting, vertoont. Een ander noemenswaardig weetje is dat het sterrenstelsel zich met 2 300 km per seconde van ons verwijderd. Het is daarmee het 'snelste Messierobject'.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door Charles Messier. Lord Rosse maakte als eerste melding van de spiraalstructuur. Op 11 maart 1848 maakte hij melding van een "rechtsdraaiend spiraalpatroon".

M99 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster 6 Comae (magnitude 5. 50'). Ten zuidwesten van deze ster vindt men uiteindelijk het sterrenstelsel M99 terug. In kleine telescopen ziet men een grote sferische halo met een helder centrum zonder verdere details. Met een middelgrote kijker zijn er reeds enkele vlekkerige structuren waarneembaar en met grote telescopen is de volledig spiraalstructuur waarneembaar.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 100ste militaire Russische satelliet gelanceerd (Kosmos 100). Eenmaal in de ruimte krijgen alle Russische militaire satellieten de benaming 'Kosmos' met een opeenvolgend nummer. Tijdens deze lancering wordt de derde Russische Meteor-1 weersatelliet met behulp van een Vostok draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht.

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…