Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 98 Messier 98 Foto: Siggi Kohlert

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe beweegt (met een snelheid van ongeveer 1 200 km/s) en niet van ons af zoals de meeste andere leden die deel uitmaken van de Virgocluster. In het spectrum van M98 is dan ook een duidelijke blauwverschuiving zichtbaar. Messier 98 bezit ook een groot aantal stervormingsgebieden en stofbanden.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: 14° 54'

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door de Franse kometenjager Charles Messier. William Herschel observeerde het sterrenstelsel voor het eerst op 30 december 1783 en noemde het een grote nevel. Hij vermoedde eveneens enkele sterren te kunnen oplossen in de kern. Ook Lord Rosse observeerde het object grondig op 9 maart 1850, hij noemde het sterrenstelsel in zijn aantekeningen 'een lichtstraal'.

M98 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster 6 Comae. 30' ten oosten van de ster van magnitude 5 vindt men uiteindelijk het sterrenstelsel terug. In een kleine telescoop lijkt M98 op een opvale gloed met een sterachtige kern. Grotere telescopen kunnen onder een donkere hemel verschillende details tonen.

Meer in deze categorie: « Messier 97 (Uilnevel) Messier 99 »

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor…