Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 61 Messier 61 Siggi Kohlert

M61 is een van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare diameter van 6' wat op een afstand van 60 miljoen lichtjaar overeenkomt met een werkelijke diameter van 100 000 lichtjaar (gelijkaardig aan onze Melkweg). Tot nu toe werden er in M61 reeds 4 supernovae ontdekt, waarvan de laatste in 1999.

Sterrenbeeld: Virgo

• DEC: 04° 28'

M71 werd op 5 mei 1779 ontdekt door de astronoom Barnabus Oriani, toen die op zoek was naar een komeet. Charles Messier nam het object op diezelfde dag waar maar zag M71 verkeerdelijk als de komeet waar hij eveneens op naar zoek was. De twee daaropvolgende dagen nam hij het sterrenstelsel opnieuw waar tot hij zich realiseerde dat het niet bewoog (en dus geen komeet kon zijn).

M61 is een ware uitdaging om te zien in een binoculair. Een donkere sterrenhemel is dan zeker de minimumvereiste. Een kleine telescoop heeft heel wat minder moeite om het stelsel terug te vinden. In een telescoop ziet men een heldere, sterachtige kern met een zwakke halo er rond. Om de spiraalarmen te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een goede donkere sterrenhemel.

In Kazachstan landt een kleine capsule met aan boord 55 gram aan bodemstalen die afkomstig zijn van de Luna 20 Maanlander. Loena 20 was de tweede van drie vluchten waarbij de Sovjet-Unie een bodemstalen van de Maan naar de Aarde brachten. Eénmaal geland op het oppervlak van de Maan stuurde de Loena 20 lander 55 gram aan bodemstalen terug naar de Aarde. De grondmonsters werden verkregen door middel van een uittrekbare grondboor waarna deze in een afgesloten capsule werden ondergebracht om vervolgens met een kleine raket terug naar de Aarde te brengen. Foto: Roscosmos