Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 61 Messier 61 Siggi Kohlert

M61 is een van de grotere sterrenstelsels dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit spiraalvormig sterrenstelsel heeft een schijnbare diameter van 6' wat op een afstand van 60 miljoen lichtjaar overeenkomt met een werkelijke diameter van 100 000 lichtjaar (gelijkaardig aan onze Melkweg). Tot nu toe werden er in M61 reeds 4 supernovae ontdekt, waarvan de laatste in 1999.

Sterrenbeeld: Virgo

• DEC: 04° 28'

M71 werd op 5 mei 1779 ontdekt door de astronoom Barnabus Oriani, toen die op zoek was naar een komeet. Charles Messier nam het object op diezelfde dag waar maar zag M71 verkeerdelijk als de komeet waar hij eveneens op naar zoek was. De twee daaropvolgende dagen nam hij het sterrenstelsel opnieuw waar tot hij zich realiseerde dat het niet bewoog (en dus geen komeet kon zijn).

M61 is een ware uitdaging om te zien in een binoculair. Een donkere sterrenhemel is dan zeker de minimumvereiste. Een kleine telescoop heeft heel wat minder moeite om het stelsel terug te vinden. In een telescoop ziet men een heldere, sterachtige kern met een zwakke halo er rond. Om de spiraalarmen te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een goede donkere sterrenhemel.

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

NGC 5128 is het beroemde lensvormige sterrenstelsel in het sterrenbeeld Centaurus (Centaur). Dit sterrenbeeld is gelegen aan de zuidelijke hemelkoepel. Vanaf de breedte van de Benelux is alleen het noordelijk…