Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 2 Messier 2 Foto: Marchesi Observatory

M2, ook gekend als NGC 7089, is een bolvormige sterrenhoop, ver weg van de Melkweg, in een regio met weinig heldere sterren. M2, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bevat ongeveer 100 000 sterren en is 13 miljard jaar oud. De absolute magnitude van het object is -10. M2 is het 'showbeest' in het sterrenbeeld Aquarius en is gemakkelijk zichtbaar met een binoculair. Onder een goed donkere hemel kan het object zelfs zichtbaar zijn met het blote oog maar de kans is klein in het sterk lichtvervuilde België en Nederland. Zoek naar een helder centrum met een lichtere buitenste grens. In het centrum kan je geen sterren onderscheiden, maar bij een grote vergroting kan het misschien enkele sterren tonen aan de randen.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

M2 werd in 1746 ontdekt door J. Maraldi terwijl hij op zoek was naar de komeet van Chéseaux. Hij beschreef deze bolvormige sterrenhoop als “rond en welomlijnd met een helder centrum. Het object heeft een schijnbare diameter van 4 tot 5 boogminuten”. Messier nam dit object waar op 11 september 1760 en nam het op in zijn bekende catalogus. William Herschel was de eerste die M2 herkende als een bolvormige sterrenhoop. Zijn 1 meter telescoop loste het object volledig op in sterren. Lord Rosse maakte als eerste melding van de zogenaamde ‘spinnenpoten’.

Ondanks het feit dat M2 zich in een sterrenarm gebied bevindt, is het niet moeilijk om hem op te zoeken. Je vertrekt best vanaf de ster ± Aquarii. Als je deze ster in de zoeker hebt, zie je ook de sterren 32 en ¿ Aquarii van magnitude 5. Als je ¿ Aquarii in beeld plaatst, en 8° westwaarts beweegt dan komt M2 in de zoeker als een grijs bolletje. Onder een uitstekende hemel zou M2 zelfs met het blote oog zichtbaar moeten zijn. Met telescopen tot 15 cm ziet men een grijze, ronde mistgloed van onopgeloste sterren. Met een 20 tot 25 cm telescoop is het mogelijk om de sterrenhoop gedeeltelijk op te lossen. Voor het object volledig op te lossen heeft men echter een kijker van 30 à 35 cm nodig. Liefhebbers van dubbelsterren vinden ten noordoosten van M2 een dubbelster waarvan de componenten van magnitude 6.4 en 8.4 zijn en 32” van elkaar staan.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 vliegt op een afstand van 34 773 kilometer langs de planeet Venus. Dit was de eerste maal dat de Verenigde Staten er in slaagden om een onbemand ruimtetuig tot bij een andere planeet te brengen. Wetenschappers ontdekten aan de hand van deze missie dat de zonnewind in de interplanetaire ruimte continu voortraast en dat kosmisch stof hier veel minder voorkomt dan in de directe nabijheid van de Aarde. Ook ontdekte men dat Venus een kurkdroge planeet moest zijn met een ononderbroken wolkendek dat tot 60 kilometer hoogte reikte. NASA ontving op 3 januari 1963 het laatste signaal van Mariner 2 toen de ruimtesonde zich op een afstand van 87,4 miljoen kilometer van de Aarde bevond. Foto: NASA