Long March 5

De Chinese Long March 5 raket. De Chinese Long March 5 raket. Foto: CGTN

Sinds 2016 heeft China er een echte krachtpatser bij op vlak van ruimtevaart. Zo is de Long March 5 vandaag de dag de krachtigste Chinese raket voor het in de ruimte brengen van satellieten en ruimtesondes. Deze 'heavy lift rocket' kan satellieten tot 14 ton tot in een geostationaire overdrachtbaan (GTO) brengen en werd al gebruikt voor het lanceren van de Chinese Marsverkenner Tianwen 1 en de Chinese maanlander Chang'e 5. China wil deze krachtige raket vooral inzetten voor het lanceren van verschillende modules die in de ruimte samen een Chinees ruimtestation moeten vormen. Naast de klassieke versie van de Long March 5 ontwikkelde China ook een Long March 5B die zwaardere vrachten in een lage baan om de aarde kan brengen. Leer alles over de krachtige Chinese Long March 5 raket in deze handige infofiche!

Technische gegevens Long March 5 raket

Fabrikant: China Academy of Launch Vehicle Technology (CALT)
Lengte: 57 m
Stuwkracht tweede rakettrap: 176 kN
Laadvermogen (LEO): 25 ton
Laadvermogen (GTO): 14,4 ton
Laadvermogen (TLI): 9 ton
Eerste lancering: 3 november 2016 (versie 5)
5 mei 2020 (versie 5B)
Kostprijs: ?
Lanceerbasis: Wenchang Spacecraft Launch Site (China)
Bestemd voor bemande missies: Neen

Lancering van een Chinese Long March 5 - Foto: Su Dong/chinadaily.com.cn

Onderdelen zoals de boosteraketten van de Long March 5 raket - Foto: China Aerospace Science and Technology Corp.

De indrukwekkende Long March 5 raket in zijn assemblagegebouw - Foto: Xinhua

Meer in deze categorie: « Atlas V 500 Soyuz-2 »

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder…