Mercury-Atlas 1

(1 Stem)

De Mercury-Atlas 1 (MA-1) ruimtevlucht was de eerste missie waarbij een Mercury ruimtecapsule gelanceerd werd door een Atlas raket. Zoals gepland werden beiden op 29 juli 1960 gelanceerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida. De Mercury ruimtecapsule was onbemand en beschikte ook niet over een 'launch escape system' waardoor de capsule zich zou verwijderen van de raket indien er een probleem zou opduiken tijdens de lancering. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap had een suborbitale vlucht gepland tijdens deze missie om zowel de Atlas raket als de Mercury ruimtecapsule te testen maar kort na de lancering liep het helemaal fout.

De Mercury ruimtecapsule nadat deze werd opgevist uit de Atlantische
Oceaan - Foto: NASA

Toen de Atlas raket zich op een hoogte van ongeveer 9,1 kilometer bevond, 58 seconden na de lancering, werd een technisch probleem vastgesteld in de raket waardoor deze de Atlantische Oceaan indook en zonk. Reddingswerkers slaagden erin de onbemande Mercury ruimtecapsule, die een gewicht had van 1,15 ton, terug boven te halen uit de oceaan waarna deze uitvoerig onderzocht werd door ingenieurs van de NASA. Later werden delen van deze ruimtecapsule tentoongesteld in het Kansas Cosmosphere and Space Center in Hutchinson. In totaal had deze eerste Mercury-Atlas missie 3 minuten en 18 seconden geduurd en had de ruimtecapsule een hoogte bereikt van 13 kilometer.

Meer in deze categorie: Mercury-Atlas 2 »

De Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.

De planetaire nevel NGC 6445, ook gekend onder de naam 'Box Nebula', is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Boogschutter) en heeft magnitude 11.2. Zijn vorm is uiterst grillig …