De classificatie van Hubble

De bekende Draaikolknevel is een spiraalvormig sterrenstelsel De bekende Draaikolknevel is een spiraalvormig sterrenstelsel Foto: NASA

Edwin Hubble (1889 – 1953) was één van de grootste astronomen uit de geschiedenis. Hij werd niet enkel bekend door zijn Hubble-constante maar hij was ook de man die in 1923 kon bewijzen dat vreemde 'spiraalnevels' eigenlijk sterrenstelsels zijn. Hubble fotografeerde als eerste enkele sterrenstelsels vanop de Mount Wilson sterrenwacht in Californië. Op deze manier kon hij voor het eerst de structuur waarnemen van deze objecten.

Doordat hun vorm zichtbaar werd, begon de Amerikaanse astronoom tal van sterrenstelsels op te delen in drie categorieën omdat bij de meeste stelsels telkens drie vormen goed zichtbaar waren. Later ontdekte Edwin Hubble ook nog dat enkele van zijn categorieën nog eens konden opgesplitst worden doordat hij sterrenstelsels had waargenomen die meer lensvormig waren of in het centrum een balk hadden.

-

Hij deelde de sterrenstelsels op in elliptische, spiraalvormige en onregelmatige en Hubble geloofde dat alle sterrenstelsels in de loop van hun bestaan een hele evolutie doormaken waardoor hun structuur erg kon verschillen. Door zijn theorie over de evolutie van sterrenstelsels stelde hij het stemvorkdiagram op. Later bleek dat alle sterrenstelsels vrijwel even oud zijn en dat zijn theorie en diagram dus fout waren.

-
Het stemvorkdiagram van Hubble over de evolutie van sterrenstelsels
bleek uiteindelijk fout te zijn.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer…