Soorten nevels: H I gebied

Een H I gebied Een H I gebied Foto: NASA

Een H I gebied is een interstellaire wolk die bestaat uit neutrale waterstofatomen (H1). Deze gebieden worden niet opgelicht door omliggende sterren maar zijn toch detecteerbaar omdat moleculen in deze gebieden kleine hoeveelheden straling in het 21cm gebied van het radiospectrum uitzenden, zelfs op lage temperaturen.

Bij ionosatie fronten, waar H I gebieden botsen met het uitzettende geïoniseerd gas (zoals een H II gebied), gloeit dit gebied helderder dan het anders zou doen. De graad van ionisatie in een H I gebied is erg klein, ongeveer 10-4. Het in kaart brengen van H I emissies met een radiotelescoop is een techniek die gebruikt wordt voor de structuur van spiraalsterrenstelsels te bepalen, alsook om de zwaartekrachtverstoringen tussen sterrenstelsels in kaart te brengen. Naast H I gebieden kennen we ook de H II gebieden die beter waarneembaar zijn.

Dit gebeurde vandaag in 1973