In Frankrijk wordt grote Europese radiotelescoop in gebruik genomen

woensdag, 05 oktober 2022 08:50

De NOEMA-radiotelescoop (Northern Extended Millimetre Array), gelegen op het Plateau de Bure in de Franse Alpen, is nu uitgerust met twaalf antennes en is daarmee de krachtigste radiotelescoop in zijn soort op het noordelijk halfrond. Hij wordt beheerd door het internationale instituut IRAM, waarbij de Max Planck Society betrokken is. Martin Stratmann, voorzitter van Max Planck, was een van de gasten bij de inwijdingsceremonie van de telescoop op 30 september 2022.

SOFIA definitief aan de grond gezet Hot!

zaterdag, 01 oktober 2022 09:28

Hoewel het Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) was ontworpen voor een levensduur van 20 jaar, heeft de NASA het al na acht jaar buiten gebruik gesteld, met als argument de hoge kosten en de geringe wetenschappelijke output. Het abrupte einde liet veel wetenschappers boos, verwoest en met lege handen achter. Verschillende projecten blijven onvoltooid.

Bekijk hier de eerste foto's van de James Webb Space Telescope Hot!

dinsdag, 12 juli 2022 15:04

We hebben er even moeten op wachten maar hier zijn ze dan eindelijk. Op 12 juli 2022 zijn de eerste foto's vrijgegeven die gemaakt zijn met de nieuwe James Webb Space Telescope. Een dag eerder, op 11 juli, had de Amerikaanse president Biden al de eer om een eerste foto aan de wereld te tonen dat meteen ook het diepste en scherpste infraroodbeeld van het verre heelal tot nu toe. De JWST werd op kerstdag 2021 de ruimte in gestuurd en legde daarna een afstand van 1,5 miljoen kilometer af waarna de ruimtetelescoop begon aan zijn eerste waarnemingen. Bekijk hier de eerste foto's!

Eerste foto's van James Webb Space Telescope worden op 12 juli vrijgegeven Hot!

maandag, 11 juli 2022 07:28

NASA's James Webb-ruimtetelescoop, in samenwerking met ESA (European Space Agency) en het Canadese ruimteagentschap (CSA), zal op 12 juli 2022 zijn eerste beelden in kleur en spectroscopische gegevens vrijgeven. Als het grootste en meest complexe observatorium dat ooit in de ruimte is gelanceerd, heeft Webb een voorbereidingsperiode van zes maanden doorlopen voordat het met wetenschappelijk werk kan beginnen, waarbij de instrumenten aan de ruimteomgeving zijn gekalibreerd en de spiegels zijn uitgelijnd.

Groningse sterrenkundigen halen drie grote aardscheerders van lijst

zaterdag, 09 april 2022 07:54

Een team van sterrenkundigen van de Rijksuniversiteit Groningen heeft voor drie grote, mogelijk gevaarlijk geachte planetoïden aangetoond dat die geen risico op een inslag leveren in de komende honderd jaar. Ze kwamen tot hun resultaten na spitwerk in telescooparchieven met behulp van geavanceerde datascience-technieken. Aardscheerders (of NEO's, naar het Engelse near-earth objects) zijn planetoïden die dicht bij de aarde komen. De NASA en de ESA hebben een lijst met ongeveer 1350 gevaarlijke aardscheerders die binnen honderd jaar mogelijk op aarde inslaan. Om de aardscheerders in de gaten te houden, gebruiken ze speciale telescopen.

James Webb Space Telescope is nu volledig ontplooid Hot!

zondag, 09 januari 2022 09:49

Het team van NASA's James Webb-ruimtetelescoop heeft op zaterdag 8 januari 2022 zijn goudomhulde hoofdspiegel succesvol volledig uitgeklapt, waarmee de laatste fase met succes is voltooid ter voorbereiding op wetenschappelijke activiteiten. De hoofdspiegel van deze ruimtetelescoop heeft een totale diameter van 6,5 meter, een omvang oppervlakte van 25 vierkante meter en bestaat uit 18 zeshoekige segmenten die samen één grote spiegel vormen. Twee weken na zijn lancering is de Webb-ruimtetelescoop nu volledig ontplooid. De James Webb Space Telescope, een gezamenlijke missie van het Europees Ruimteagentschap ESA en het Canadees Ruimteagentschap CSA, zal elke fase van de kosmische geschiedenis onderzoeken, van binnen ons zonnestelsel tot de verste waarneembare sterrenstelsels in het vroege heelal.

Secundaire spiegel James Webb Space Telescope succesvol ontplooid Hot!

vrijdag, 07 januari 2022 09:45

Op 5 januari 2022 heeft de James Webb Space Telescope met succes zijn secundaire spiegel ontplooid. De vangspiegel, met een diameter van 74 centimeter, bevindt zich nu in de juiste positie om later het verzamelde licht van de grote hoofdspiegel op te vangen en dit in de richting van de instrumenten te weerkaatsen. Het ontplooien van de secundaire spiegel is de tweede grote mijlpaal in het operationeel maken van de James Webb Space Telescope nadat men ook al het enorme zonneschild had uitgeklapt. De volgende cruciale stap in het klaarmaken van de ruimtetelescoop is het openklappen van het koelsysteem aan de achterzijde van de hoofdspiegel.

Zonneschild James Webb Space Telescope met succes geïnstalleerd Hot!

woensdag, 05 januari 2022 19:23

Het team van de James Webb-ruimtetelescoop heeft het 21-meter grote zonneschild van de ruimtetelescoop volledig ontplooid, een belangrijke mijlpaal bij de voorbereiding voor wetenschappelijke activiteiten. Het zonneschild, ongeveer zo groot als een tennisbaan, was opgevouwen om in de laadruimte van de neuskegel van een Arianespace Ariane 5-raket te passen vóór de lancering. Het Webb-team begon op 28 december 2021, drie dagen na de lancering, het zonneschild op afstand te ontplooien.

Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope! Hot!

vrijdag, 24 december 2021 04:56

Eind 2021 wordt 's werelds grootste ruimtetelescoop in de ruimte gebracht door een Europese Ariane 5 raket. Deze 13 miljard euro dure ruimtetelescoop heeft een gewicht van 6,5 ton en beschikt over een spiegel die 6,5 meter groot is en bestaat uit 18 hexagonale segmenten. Met de JWST willen wetenschappers infrarood licht in de ruimte waarnemen met een gevoeligheid die 100 keer groter is dan de Hubble Space Telescope. Astronomen hopen met de James Webb Space Telescope onder andere dan ook de eerste sterrenstelsels na de oerknal te zien. Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope!

Groen licht voor Africa Millimetre Telescope

dinsdag, 30 november 2021 07:26

De allereerste foto van een zwart gat in 2019 kon alleen gemaakt worden met een wereldwijd netwerk van telescopen, de Event Horizon Telescope (EHT). Om toekomstige metingen te verbeteren en een film van zwarte gaten te kunnen maken, is de toevoeging van een radiotelescoop in Afrika nodig. Dankzij een garantstelling van de Radboud Universiteit, is er nu groen licht voor de start van het Africa Millimetre Telescope (AMT). Het project heeft als doel een radiotelescoop in Namibië te bouwen. Daarnaast garandeert de Radboud Universiteit een wetenschappelijke en technische bijdrage aan het EHT-consortium voor de komende tien jaar.

Dit gebeurde vandaag in 1990