Cover It Came From Outer Space Wearing An RAF Blazer!

Medio augustus 2013 verscheen de door Martin Mobberley, amateur-astronoom en gekend astrofotograaf, geschreven biografie van Sir Patrick Moore (1923-2012), wereld’s meest bekende amateur-astronoom die op 9 december 2012 plotseling overleed. Gebaseerd op zijn persoonlijke ervaringen en ontmoetingen, slaagde de auteur erin een schitterend overzicht te geven van het leven van wijlen Sir Patrick Moore.

Net zoals zovele amateur-astronomen, werd de auteur’s interesse in sterrenkunde aangewakkerd door de bekende televisie-reeks “The Sky At Night” die sinds 1957 door Sir Patrick werd gepresenteerd. De excentrieke Sir Patrick Moore presenteerde 720 afleveringen van het sterrenkundig programma dat gezien het grote succes nog steeds maandelijks loopt op BBC-1.

In 1970 ontmoette de auteur Patrick Moore via de British Astronomical Association (BAA), waar ze beiden actief werden in de werkgroep Maan. Sindsdien werden beide goed bevriend en hield de auteur allerlei anekdotes bij over het echte leven van vrijgezel Patrick Moore, die dikwijls een blauwe flanellen jas droeg, die werd gerefereerd in de titel van het boek.

Het boek is opgedeeld in 42 hoofdstukken en beschrijft Sir Patrick’s kinderjaren, zijn diensttijd bij de Royal Air Force tijdens Wereldoorlog II en zijn beginjaren bij de BIS - British Interplanetary Society en de BAA - British Astronomical Association. Daarna ligt de nadruk op de opmerkelijke wijze waarop Sir Patrick hele generaties wist te inspireren om ’s nachts de hemel te observeren. Hij beschikte werkelijk over een talent om de sterrenkunde te populariseren en de diverse aspecten van deze wetenschap op een zeer toegankelijke wijze bij het grote publiek over te brengen. De auteur geeft een gedetailleerde beschrijving van de diverse telescopen die door Sir Patrick Moore werden gebruikt vanuit de tuin van zijn huis Farthings in Selsey aan de Engelse zuidkust. In 2002 ontving Sir Patrick de Britse BAFTA filmprijs en werd hij als enige amateur-astronoom Fellow of the Royal Sociey (FRS) zodat zijn naam prijkt tussen deze van Isaac Newton en John Couch Adams. Wijlen Sir Patrick Moore onderhield contacten met professionele astronomen en was goed bevriend met Brian May, gitarist van de popgroep Queen, die hij wist te overtuigen om een doctoraatstitel in de sterrenkunde te behalen.

Het boek is mooi geïllustreerd met zeldzame foto’s en wordt afgesloten met appendices (o.a. Zonsverduisteringen en de chronologische lijst van 300 boeken geschreven door Sir Patrick Moore) alsook een uitgebreide index. Deze schitterende biografie verdient een speciaal plekje in de boekenkast van menig amateur-astronoom!

Philip Corneille

Philip Corneille

Sterrenkunde redacteur.Fellow van de British Interplanetary Society (BIS).Fellow of the Royal Astronomical Society (RAS).

Dit gebeurde vandaag in 2008

In de stad Colombo, Sri Lanka, overlijdt Sir Arthur Charles Clarke. Hij schreef het boek 2001: A Space Odyssey en bedacht in 1945 het principe van de geostationaire communicatiesatelliet. Deze bijzondere baan om onze planeet is ook bekend als de 'Clarke Orbit'. Zijn bekendste boek, 2001: A Space Odyssey, werd in 1968 verfilmd en wordt beschouwd als een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Clarke deed op de Amerikaanse televisie samen met Walter Cronkite ook verslag van de Apollo-maanexpedities en werd in 2000 door de Britse koningin geridderd voor zijn verdiensten.

Steun Spacepage

23%