De IceCube cubesats werden mede ontwikkeld door het bedrijf Virginia Diodes.
Foto: NASA

Kleine bedrijven hebben in het verleden met NASA samengewerkt om in de ruimte weefsel met levende cellen te 3D-printen, te onderzoeken hoe planten op Mars kunnen groeien, het luchtverkeersbeheer te verbeteren, en nog veel meer. Terwijl hun ideeën de ruimtevaart- en luchtvaarttechnologieën van de toekomst helpen voortstuwen, zorgen deze kleine bedrijven voor economische voordelen dichter bij huis. Elk jaar draagt de NASA honderden miljoenen dollars bij aan de Amerikaanse economie via contracten met kleine bedrijven. Honderden bedrijven in landelijke en stedelijke gebieden, waaronder veel bedrijven die eigendom zijn van minderheden en vrouwen, doen op hun beurt onderzoek en ontwikkelen innovaties om het werk van het agentschap op het gebied van exploratie van de mens, ruimtetechnologie, wetenschap en luchtvaart kracht bij te zetten.

Via NASA's SBIR/STTR-programma werkt het ruimtevaartagentschap samen met Amerikaanse kleine bedrijven en onderzoeksinstellingen om baanbrekende technologieën te ontwikkelen. Fase I is de fase van het genereren van ideeën, waarin bedrijven de verdienste en haalbaarheid van hun voorgestelde innovaties vaststellen, en fase II is gericht op de ontwikkeling, demonstratie en levering van de innovaties. Op basis van de vooruitgang die tijdens fase I en II wordt geboekt, kunnen bedrijven voorstellen indienen voor volgende SBIR/STTR-mogelijkheden en aanvullende financiering ontvangen. NASA heeft aan vijf bedrijven gevraagd wat de impact is geweest van hun samenwerking met NASA's Small Business Innovation Research/Small Business Technology Transfer (SBIR/STTR) programma. Dit is wat zij zeiden...

Techshot: NASA-financiering helpt banen te creëren in Indiana

Techshot, een klein bedrijf in Greenville, Indiana, heeft meer dan 50 NASA SBIR-contracten en vervolgfinanciering van andere NASA-programma's ontvangen. Het heeft zelfs hardware gevlogen, gedemonstreerd en bediend in het internationale ruimtestation. "Elke payload die we naar het ruimtestation vliegen begint met een SBIR," zei Richard Boling, Techshot's vice-president van bedrijfsvooruitgang. Het bedrijf werkte samen met het in Florida gevestigde kleine bedrijf nScrypt om de biotechnologie te bevorderen om te 3D-printen met levende cellen. In 2019 heeft zijn bioprintsysteem complex weefsel vervaardigd op het ruimtestation. De demonstratie is een kleine stap in de richting van het mogelijk produceren van hele menselijke organen in de ruimte, waar de medische wereld en patiënten op aarde veel baat bij zouden hebben. De voortgezette NASA-financiering heeft ook geholpen om op korte termijn voordelen te creëren in een kleine stad in Indiana. "Ons bedrijf heeft banen kunnen creëren in een plattelandsgebied in een niet-ruimtevaartstaat, en dat hebben we teruggekoppeld aan het SBIR-programma," zei Boling.

Virginia Diodes: R&D ondersteunt bedrijfsverkoop en klimaatonderzoek

Virginia Diodes is afkomstig uit Charlottesville, Virginia, en werkt al 20 jaar met het SBIR/STTR-programma van de NASA. De contracten financierden onderzoek naar een minder ontwikkeld deel van het elektromagnetische spectrum. Het bedrijf slaagde erin terahertz-technologie op de markt te brengen, wat het toeschrijft aan het door de NASA gefinancierde onderzoek. De verkoop van zijn componenten en systemen heeft de 45 miljoen dollar overschreden. "SBIR-contracten stellen ons in staat ons te concentreren op technologische ontwikkeling en stimuleren ons om hard te werken aan onderzoek en nieuwe ideeën", aldus Thomas Crowe, CEO en president van Virginia Diodes. "Het is geld voor onderzoek, en zo komen we tot nieuwe oplossingen." Het bedrijf ontving extra financiering, een resultaat van zijn SBIR-werk, van NASA's Earth Science Technology Office en droeg bij aan een CubeSat die 's werelds eerste ijswolkenkaart vastlegde. Deze eerste gegevens helpen ons het klimaat op aarde te begrijpen.

Space Lab Technologies: Gestimuleerd door NASA SBIR/STTR

Space Lab, een klein bedrijf in handen van minderheden, is een nieuwere ontvanger van NASA SBIR/STTR. Maar sinds 2017 is het bedrijf uit Colorado geselecteerd voor 11 toekenningen. "Ons bedrijf werd gezaaid door NASA SBIR/STTR-financiering," zei Space Lab Vice President Christine Escobar. Het eerste NASA small business contract van het bedrijf evalueerde de haalbaarheid van een ruimtegewasproductiesysteem dat de groei van kleine, zeer voedzame planten in microzwaartekracht kon ondersteunen. Het jaar daarop ontving Space Lab meer prijzen om het systeem te ontwikkelen en ander onderzoek op te starten. Het concept van een serre op Mars is een van de vele projecten die het bedrijf momenteel ontwikkelt. "SBIR/STTR verstrekt kritieke fondsen aan kleine bedrijven om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor uitdagende problemen, met zowel industriële als sociale voordelen, die traditionele investeerders of kredietverstrekkers misschien niet aantrekkelijk vinden," zei Escobar. "De NASA-toekenningen hebben ons in staat gesteld ons personeel uit te breiden en onze faciliteiten uit te breiden met rapid prototyping en geavanceerde simulatiemogelijkheden."

Masten Space Systems: De waarde van NASA expertise

Sean Mahoney, CEO van Masten, zei dat het kleine bedrijf "zijn hoogtepunt bereikte" met het SBIR/STTR-programma van NASA in 2016. Sindsdien heeft het Californische bedrijf acht prijzen ontvangen voor een reeks ruimtevaarttechnologieën, waaronder een manier om instrumenten warm te houden tijdens de maannacht en een additieve bouwmethode met lage energie voor de maan en Mars. Dit kleine bedrijf hecht veel waarde aan de samenwerking met NASA-deskundigen en aangrenzende partners. "Soms is het bedenken van een idee het gemakkelijke deel", legt Mahoney uit. "Dankzij SBIR kunnen we samenwerken met deskundigen om ons te helpen die ideeën te ontwikkelen en de behoeften van de markt voor onze technologieën beter te begrijpen."

Intelligent Automation, Inc.: Luchtvaartoplossingen met toepassingen voor de hele overheid

Intelligent Automation, Inc., een klein bedrijf in Maryland dat eigendom is van een vrouw, heeft een staat van dienst op het gebied van de ontwikkeling van technologie voor luchtverkeersbeheer in het kader van het SBIR/STTR-programma. De voordelen strekken zich uit tot NASA, het Ministerie van Defensie, het Ministerie van Vervoer, de Amerikaanse Marine en meer. Met financiering van de NASA heeft het bedrijf een instrument ontwikkeld dat vertrek- en aankomsttijden tussen naburige luchthavens in een metroplex simuleert. Het heeft initiatieven ondersteund om drukke stadsluchtruimten te reorganiseren. Intelligent Automation, Inc. blijft samenwerken met NASA om de technologie aan te passen aan kleine drones en zou op een dag geavanceerde luchtmobiliteit boven bevolkte gebieden kunnen ondersteunen. Voor het bedrijf ondersteunen de SBIR/STTR-investeringen van NASA onderzoek en ontwikkeling die tot innovaties leiden. "Het SBIR/STTR-programma heeft ons team de geweldige mogelijkheid geboden om creativiteit, intellectuele nieuwsgierigheid, technische expertise en toewijding te combineren om geavanceerde technologieën te ontwikkelen die de Verenigde Staten ten goede komen," aldus Ilene Godsey, vice-president operations en general counsel van Intelligent Automation, Inc.