James Webb Space Telescope legt stellaire gymnastiek vast

woensdag, 03 augustus 2022 09:19

NASA's James Webb-ruimtetelescoop heeft in de chaos van het sterrenstelsel 'Cartwheel' gekeken en nieuwe details onthuld over stervorming en het centrale zwarte gat van het sterrenstelsel. Webb's krachtige infrarode blik heeft deze gedetailleerde afbeelding opgeleverd van het Karrewiel-stelsel en twee kleinere begeleidende sterrenstelsels tegen een achtergrond van vele andere sterrenstelsels. Deze foto geeft een nieuw beeld van hoe het Karrewiel-stelsel in de loop van miljarden jaren is veranderd.

Zuid-Koreaanse maanverkenner klaar voor lancering Hot!

maandag, 01 augustus 2022 09:41

Op 4 augustus 2022 gaat een krachtige Amerikaanse Falcon 9 raket van het ruimtevaartbedrijf SpaceX de Korea Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) in de ruimte brengen. Deze Zuid-Koreaanse maanverkenner, ook bekend onder de naam 'Danuri', moet vanuit een lage baan om de maan het maanoppervlak in kaart brengen alsook de samenstelling van de maanbodem onderzoeken. Dit is de eerste missie uit het Zuid-Koreaanse maanprogramma waarmee het land op termijn ook een kleine robotwagen op het maanoppervlak wil laten rondrijden.

EarthCARE neemt een grote stap

zaterdag, 30 juli 2022 08:50

ESA's aanstaande EarthCARE-satellietmissie heeft zojuist een grote stap gezet. Ingenieurs hebben de enorme zonnevleugel met vijf panelen van deze nieuwe satelliet voorzichtig opengevouwen om te testen of hij correct zal werken zodra hij in de ruimte is. Het zonnepaneel is een kritiek onderdeel van de satelliet, die de energie levert die EarthCARE nodig heeft om zijn werk te doen: het kwantificeren van de rol die wolken en aërosols spelen bij het verwarmen en afkoelen van de atmosfeer van de aarde.

Aangename temperaturen in schachten en grotten op de maan Hot!

woensdag, 27 juli 2022 19:15

Door NASA gefinancierde wetenschappers hebben aan de hand van gegevens van NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) ruimtevaartuig en computermodellen schaduwrijke plaatsen ontdekt in kuilen op de maan die altijd rond een comfortabele 17° Celsius schommelen. De kuilen en de grotten waar ze heen kunnen leiden, zouden thermisch stabiele plaatsen zijn voor maanonderzoek in vergelijking met gebieden op het maanoppervlak, die overdag opwarmen tot ongeveer 127° Celsius en 's nachts afkoelen tot ongeveer min 173° Celsius.

China lanceert tweede module voor ruimtestation Hot!

zondag, 24 juli 2022 09:25

China heeft op zondag 24 juli 2022 met succes een tweede module in een baan om de aarde gebracht voor het Chinese Tiangong ruimtestation. De 23 ton zware Wentian module werd met behulp van een krachtige Long March 5B raket gelanceerd vanop het Wenchang Space Launch Site op het Chinese eiland Hainan. De module zal zich op eigen kracht tot bij het Chinese ruimtestation begeven waarna deze zich automatisch moet vastmaken aan de Tianhe basismodule. Eenmaal de Wentian module operationeel zal zijn, zal deze gebruikt worden als luchtsluis bij ruimtewandelingen en labo waar men tal van experimenten kan in uitvoeren. Daarnaast beschikt deze nieuwe module ook over extra slaapmodules.

‘Zwartegaten-politie’ ontdekt een slapend zwart gat buiten ons Melkwegstelsel

dinsdag, 19 juli 2022 08:10

Een team van internationale deskundigen, befaamd om het ontkrachten van diverse ontdekkingen van zwarte gaten, heeft een zwart gat van stellaire massa opgespoord in de Grote Magelhaense Wolk, een buurstelsel van ons eigen Melkwegstelsel. ‘Voor het eerst is ons team bijeengekomen om verslag uit te brengen over de ontdekking van een zwart gat, in plaats van er eentje te ontmaskeren,’ aldus onderzoeksleider Tomer Shenar.

Europa lanceert voor het eerst Vega-C raket Hot!

donderdag, 14 juli 2022 10:43

De nieuwe Vega-C-raket van de ESA heeft zijn inwijdingsvlucht voltooid en de voornaamste nuttige lading LARES-2, een wetenschappelijke missie van het Italiaanse ruimtevaartagentschap ASI, in zijn geplande baan om de aarde gebracht. Zes CubeSats voor onderzoek uit Frankrijk, Italië en Slovenië vlogen als secundaire nuttige lading. De lancering is het sluitstuk van een meerjarige inspanning van de ESA, hoofdcontractant Avio en industriële partners in dertien ESA-lidstaten om voort te bouwen op de erfenis van zijn voorganger, Vega.

Webb onthult "Kosmische kliffen" Hot!

woensdag, 13 juli 2022 13:28

De James Webb-ruimtetelescoop van NASA, ESA en CSA laat opkomende stellaire kraamkamers en individuele sterren in de Carinanevel zien die voorheen aan het zicht werden onttrokken. De nieuwe beelden laten zien hoe de camera's van Webb door kosmisch stof kunnen turen en nieuw licht werpen op de vorming van sterren. Objecten in de vroegste, snelle fasen van stervorming zijn moeilijk vast te leggen, maar de extreme gevoeligheid, ruimtelijke resolutie en beeldvormingscapaciteit van de James Webb Space Telescope kunnen deze ongrijpbare gebeurtenissen prachtig in kaart brengen.

De Amerikaanse ruimtesonde Lunar Orbiter 4 stort neer op het oppervlak van de Maan. Tijdens deze missie maakt het ruimtetuig 163 foto's van de Maan. Foto: NASA