Maak kennis met Lucy! Hot!

maandag, 08 februari 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

NASA kiest Firefly Aerospace voor voor wetenschappelijke missie naar de maan

vrijdag, 05 februari 2021 15:03

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het bedrijf Firefly Aerospace gekozen waarmee het zal samenwerken voor een onbemande wetenschappelijke missie naar de maan in 2023. Zo zal Firefly Aerospace de onbemande maanlander Blue Ghost ontwikkelen en bouwen met aan boord tien wetenschappelijke NASA-experimenten waarmee men onder andere de samenstelling van de maanbodem wil onderzoeken. Deze wetenschappelijke missie maakt deel uit van NASA's Artemis maanprogramma waarmee de Verenigde Staten op termijn opnieuw mensen naar de maan wil brengen.

Hint gevonden van stof op grens tussen vloeistof en gas op exoplaneet WASP-31b

woensdag, 03 februari 2021 23:56

Een van de eigenschappen die een planeet geschikt maakt voor leven is de aanwezigheid van een weersysteem. Exoplaneten staan te ver weg om zoiets te zien, maar astronomen kunnen wel zoeken naar stoffen in de atmosfeer die een weersysteem mogelijk maken. Onderzoekers van SRON en de RUG hebben nu op exoplaneet WASP-31b een indicatie gevonden voor chroomhydride, dat bij de betreffende temperatuur en druk op de grens zit tussen vloeistof en gas.

Volg LIVE de lancering van het Starship SN09 prototype! Hot!

dinsdag, 02 februari 2021 09:04

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat in februari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN09 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna SN09 terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de tweede keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

NASA maakt zich klaar voor nieuwe landing op Mars Hot!

maandag, 01 februari 2021 22:25

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken op de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de afdaling en landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en de vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'!

TESS ontdekt uniek zesvoudig stersysteem Hot!

zaterdag, 30 januari 2021 13:16

NASA’s Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) heeft een bijzonder zesvoudig stersysteem ontdekt dat bestaat uit drie paar dubbelsterren. Deze drie paar dubbelsterren zijn eclipserend en vanaf de aarde gezien draaien al deze sterren voor elkaar langs waardoor hun lichtsterkte periodiek varieert. De ontdekking van een zesvoudig stersysteem is op zich niet echt uniek maar het feit dat alle sterren eclipserend zijn, maakt deze ontdekking wel heel bijzonder.

Raadselachtig ritmisch stelsel van zes exoplaneten stelt planeetvormingstheorieën op de proef

maandag, 25 januari 2021 15:55

Met behulp van een combinatie van telescopen, waaronder de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), hebben astronomen een stelsel van zes exoplaneten ontdekt, waarvan er vijf in een bijzonder ritme om hun moederster cirkelen. De onderzoekers denken dat het stelsel belangrijke aanwijzingen kan verschaffen over de manier waarop planeten, waaronder die in ons eigen zonnestelsel, ontstaan en evolueren.

Dawn Aerospace gaat kleine satellieten in de ruimte brengen vanuit Nieuw-Zeeland Hot!

zondag, 24 januari 2021 17:27

Het in 2016 in Nederland opgerichte ruimtevaartbedrijf Dawn Aerospace gaat binnenkort vanuit Nieuw-Zeeland kleine satellieten in de ruimte brengen met behulp van een nieuw ruimtevliegtuig. Zo heeft Dawn Aerospace officieel de toelating gekregen van de New Zealand Civil Aviation Authority (CAA) om met zijn Mk-II Aurora zogeheten 'nanosatellieten' in de ruimte te brengen vanop een luchthaven in Nieuw-Zeeland. De eerste vlucht van het Mk-II Aurora ruimtevliegtuig wordt dit jaar nog verwacht. Naast Rocket Lab wordt Dawn Aerospace nu het tweede bedrijf dat vanuit Nieuw-Zeeland kleine satellieten in een baan om de aarde wil brengen.

Dit gebeurde vandaag in 1986