Sporen van oeroude rivieren in de rotsen van Mars

zaterdag, 09 mei 2020 13:13

Het was al bekend dat er water op Mars moet zijn geweest, maar nu zijn er voor het eerst sporen gevonden van rivieren die gedurende lange tijd gestroomd moeten hebben. "Rivieren die voortdurend hun geulen verlegden en waardoor er zandbanken ontstonden, vergelijkbaar met de Rijn of de rivieren die je ziet in Noord-Italië." Met behulp van hoge-resolutie satellietbeelden van het Marsoppervlak ontdekte een internationaal team van wetenschappers gesteentelagen die gevormd zijn door een uitgebreid rivierenstelsel. De lagen zijn aangetroffen bij Izola Mensa in de noordwestelijke rand van het Hellas-bekken. Hun onderzoek verscheen onlangs in het prestigieuze tijdschrift Nature Communications.

Amsterdamse onderzoekers zien ijzer in atmosfeer exoplaneet

donderdag, 07 mei 2020 06:02

Een internationaal team van onderzoekers, onder leiding van sterrenkundigen van de Universiteit van Amsterdam, heeft voor het eerst direct ijzer aangetoond in de atmosfeer van een exoplaneet. De onderzoekers ontdekten emissielijnen van ongeladen ijzeratomen in het lichtspectrum van KELT-9b. De waarneming was ingewikkeld, want de exoplaneet wordt overstraald door zijn ster.

ESO-instrument ontdekt meest nabije zwarte gat Hot!

woensdag, 06 mei 2020 13:29

Een team van astronomen van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) en andere instituten heeft een zwart gat opgespoord op slechts duizend lichtjaar van de aarde. Daarmee bevindt dit zwarte gat, dat deel uitmaakt van een drievoudig systeem dat waarneembaar is met het blote oog, zich dichter bij ons zonnestelsel dan alle andere die tot nu toe zijn ontdekt. Het team ontdekte bewijs voor het onzichtbare object door de bewegingen van zijn twee begeleidende sterren te volgen met de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla in Chili. Ze zeggen dat dit systeem wel eens het topje van de ijsberg kan zijn, en dat in de toekomst nog veel meer van dit soort zwarte gaten ontdekt kunnen worden.

China brengt nieuwe ruimtecapsule in de ruimte Hot!

dinsdag, 05 mei 2020 13:52

Vanop het Wenchang Satellite Launch Center heeft China op dinsdag 5 mei 2020 een nieuwe Chinese ruimtecapsule in een baan om de aarde gebracht. Het prototype van de nieuwe Chinese ruimtecapsule werd in de ruimte gebracht met behulp van een krachtige Long March 5B raket die voor het eerst gelanceerd werd. Met deze lancering wil China demonstreren dat het een zowel een nieuwe raket alsook een nieuwe ruimtecapsule kan gebruiken voor toekomstige bemande ruimtevluchten.

NASA kiest drie bedrijven voor nieuwe maanlander Hot!

donderdag, 30 april 2020 22:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 april 2020 bekend gemaakt dat het drie bedrijven heeft geselecteerd voor de ontwikkeling van een nieuwe maanlander. Zowel SpaceX, Blue Origin alsook Dynetics mogen de volgende maanden starten aan de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe maanlander die in 2024 opnieuw mensen naar het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van NASA's Artemis programma.

Shuttle Carrier Aircraft

Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA beschikte tijdens het Space Shuttle programma over twee zogenaamde Shuttle Carrier Aircrafts (SCA) die als taak hadden de Amerikaanse ruimteveren terug te brengen naar het Kennedy Space Center indien deze elders waren geland dan voorzien. Beide Shuttle Carrier Aircrafts waren twee aangepaste Boeing 747-100 Jumbo Jets die het ruimteveer op hun rug konden dragen om deze eender waar naartoe te brengen. Na het Space Shuttle ruimteprogramma werden de twee aangepaste vliegtuigen buiten dienst genomen.

Experimenteel satellietenduo vormt Noors-Nederlandse observatiepost in de ruimte

zondag, 26 april 2020 20:03

Nederland en Noorwegen gaan een gezamenlijke experimentele satellietmissie uitvoeren. Het gaat om de ontwikkeling van twee satellieten die in tandemformatie om de aarde gaan vliegen. Het satellietenduo vormt een experimenteel observatiesysteem dat radarsignalen kan detecteren en lokaliseren. Dit is belangrijke informatie voor krijgsmachten. De ontwikkeling van eigen satellieten maakt de krijgsmachten daarbij minder afhankelijk van externe, commerciële partijen.

Astronomen vinden formule voor ondergrondse oceanen in exomanen

vrijdag, 24 april 2020 19:30

De zoektocht naar buitenaards leven is tot nu toe vooral gericht op planeten die op een afstand van hun ster staan waar vloeibaar water aan het oppervlak mogelijk is. Maar in ons zonnestelsel lijkt het meeste vloeibare water zich buiten dit gebied te bevinden. Manen van koude gasreuzen worden door getijdekrachten opgewarmd tot boven het vriespunt. Het zoekgebied in andere planetenstelsels wordt dus groter als we ook de manen beschouwen. Onderzoekers van SRON en de RuG hebben nu een formule gevonden om de aanwezigheid en de diepte van ondergrondse oceanen in zulke 'exomanen' te berekenen.

Een Amerikaanse Delta raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida de Extreme Ultraviolet Explorer (EUVE) ruimtetelescoop in de ruimte. Dit was de eerste satelliet voor astronomisch onderzoek in extreem ultraviolet. De Extreme Ultraviolet Explorer (EUVE) had een gewicht van 3,2 ton en was tussen 1992 en 2001 operationeel. De ruimtetelescoop werd uitgerust met vier telescopen die 801 objecten detecteerde in het extreem ultraviolet. Foto: NASA