Astronomen brengen spinrag van kosmisch web in kaart

vrijdag, 19 maart 2021 08:04

Een internationaal team van astronomen, onder wie een aantal Nederlanders, heeft voor het eerst een stukje kosmisch web in kaart gebracht, zonder gebruik te maken van felle quasars. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics. Sterrenkundigen gaan er al langer vanuit dat de miljarden sterrenstelsels in ons heelal verbonden zijn via een enorm kosmisch web van gasstromen. Het web zelf is lastig te zien, omdat het bijna geen licht geeft.

Voor het eerst krachtige stratosferische winden gemeten op Jupiter Hot!

donderdag, 18 maart 2021 09:47

Met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), waarin de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) partner is, heeft een team van astronomen voor het eerst rechtstreeks windsnelheden gemeten in het middelste deel van de atmosfeer van Jupiter. Door de nasleep te analyseren van een botsing met een komeet in de jaren '90 van de vorige eeuw, hebben de wetenschappers ongelooflijk krachtige winden, met snelheden tot wel 1450 kilometer per uur, ontdekt nabij de polen van de planeet – een ‘uniek meteorologisch monster’, aldus zijn ontdekkers.

Starlink internet dit jaar nog in België en Nederland Hot!

dinsdag, 16 maart 2021 11:10

Starlink, de internetsatellietdienst van SpaceX, heeft op zijn website pre-orders geopend voor inwoners van de Benelux. In een eerste fase gaat het om een beperkte testfase waarbij gebruikers ten vroegste in de tweede helft van 2021 dekking kunnen verwachten maar verwacht wordt dat de volledige Benelux in 2022 zal gedekt worden door het Starlink netwerk. Met Starlink wil SpaceX en zijn oprichter Elon Musk aan iedereen ter wereld breedband internet aanbieden via een netwerk van duizenden kleine satellieten die in lage banen om de aarde cirkelen.

Virtueel sterrenkijken tijdens Nederlandse Landelijke Sterrenkijkdagen

maandag, 15 maart 2021 09:15

Op vrijdag 19 maart, zaterdag 20 maart en zondag 21 maart vinden de 45ste Landelijke Sterrenkijkdagen plaats. Via livestreams vanaf verschillende plekken in Nederland kun je virtueel komen sterrenkijken. Check voor livestreams en tijden www.sterrenkijkdagen.nl. De sterrenkijkdagen zijn het langstlopende sterrenkundige publieksevenement van ons land. De dagen worden georganiseerd onder de vlag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

Volg LIVE de lancering van de Starlink 21 missie! Hot!

zaterdag, 13 maart 2021 10:36

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat op zondag 14 maart 2021 opnieuw 60 Starlink satellieten in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Kennedy Space Center in Florida. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 11u01 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

SpaceX gaat in april eerste Europeaan in de ruimte brengen Hot!

donderdag, 11 maart 2021 10:27

Indien alles verloopt zoals gepland gaat SpaceX in april 2021 opnieuw vier mensen in de ruimte brengen tijdens de SpaceX Crew-2 ruimtemissie. Tijdens deze tweede operationele bemande ruimtevlucht met een Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX moeten twee Amerikaanse astronauten, een Japanse ruimtevaarder en ook een Europese ruimtevaarder naar het internationale ruimtestation ISS gebracht worden. Alle vier de bemanningsleden gingen eerder al de ruimte in en zijn bijzonder ervaren op vlak van langdurige ruimtemissies en ruimtewandelingen. De lancering van deze tweede missie uit NASA's Commercial Crew Program is voorzien voor 22 april 2021.

Verste quasar met krachtige radiojets ontdekt Hot!

maandag, 08 maart 2021 16:53

Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) hebben astronomen de verst bekende bron van radiostraling ontdekt en onderzocht. Het gaat om een ‘radio-luide’ quasar, een helder object met krachtige jets dat straling op radiogolflengten uitzendt, die zo ver weg is dat zijn licht er 13 miljard over heeft gedaan om ons te bereiken. De ontdekking kan belangrijke aanwijzingen opleveren die astronomen meer inzicht geven in het vroege heelal.

Plutomaan: Kerberos

Naast de grote maan Charon cirkelen rond de dwergplaneet Pluto nog enkele andere, kleine maantjes. Eén van deze manen werd op 28 juni 2011 ontdekt aan de hand van waarnemingen met de Hubble Space Telescope en kreeg vervolgens de naam 'Kerberos'. Deze Plutomaan heeft een onregelmatige vorm en reflecteert opvallend veel licht waardoor astronomen vermoeden dat het oppervlak van deze maan bestaat uit waterijs. Net als de dwergplaneet Pluto werd ook Kerberos in 2015 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons. Leer aan de hand van dit artikel alles over de Plutomaan Kerberos.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt voor het eerst een mens in de ruimte gebracht. De Rus Joeri Gagarin maakt aan boord van zijn Vostok 1 ruimtecapsule voor het eerst een omwenteling om de Aarde. De vlucht bestond uit een enkele baan om onze planeet en duurde 108 minuten van lancering tot landing. Zoals gepland landde Gagarin apart van zijn capsule aan een parachute. Deze datum wordt algemeen aanzien als de start van de bemande ruimtevaart. Na zijn heroïsche ruimtevlucht ging Gagarin nooit meer de ruimte in. Foto: Roscosmos