De Orbiter

Het belangrijkste onderdeel van het Amerikaanse Space Shuttle programma was ongetwijfeld de zogeheten 'orbiter', ook wel het 'ruimteveer' genoemd. Hierin bevond zich de ruimtemissie de bemanning. In de orbiter bevond zich ook een grote laadruimte waarin satellieten, een wetenschappelijk labo, onderdelen voor een ruimtestation of wetenschappelijke experimenten konden worden ondergebracht. Alles samen gingen vijf Amerikaanse orbiters de ruimte in waarvan met twee tragische ongevallen gebeurden waarbij de crews om het leven kwamen. De orbiter werd door NASA ontworpen als een ruimtevliegtuig aangezien dit na zijn verblijf teruggleed naar de aarde als een zweefvliegtuig. Leer aan de hand van dit artikel alles over het Amerikaanse ruimteveer.

Astronomen zien eerste hint van silhouet gespaghettificeerde ster

zaterdag, 24 april 2021 10:16

Sinds een paar decennia zien astronomen vanuit zwarte gaten uitbarstingen komen van elektromagnetische straling. Ze gingen er vanuit dat die afkomstig zijn van uit elkaar getrokken sterren, maar ze hebben nooit het silhouet gezien van de daadwerkelijke materiële slierten. Een groep onderzoekers, waaronder Giacomo Cannizzaro en Peter Jonker van SRON/Radboud Universiteit, heeft nu voor het eerst spectrale absorptielijnen waargenomen van de slierten van een gespaghettificeerde ster.

Reuzenplaneet op enorme afstand rond zon-achtige ster stelt astronomen voor raadsel

dinsdag, 20 april 2021 09:48

Een team van sterrenkundigen onder leiding van wetenschappers van de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam heeft via directe beeldvorming een reuzenplaneet ontdekt op enorme afstand van een zon-achtige ster. Waarom die planeet zo zwaar is en hoe die daar verzeild is geraakt, is nog een raadsel. De onderzoekers publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Volg LIVE de lancering van de SpaceX Crew-2 bemande ruimtevlucht! Hot!

dinsdag, 20 april 2021 07:35

Op vrijdag 23 april 2021 gaan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA samen met SpaceX voor de derde maal ruimtevaarders in de ruimte brengen met behulp van een Falcon 9 raket en nieuwe Crew Dragon ruimtecapsule. Dit wordt de tweede officiële bemande ruimtevlucht in het kader van het Amerikaanse Commercial Crew Program. Aan boord bevinden zich vier ruimtevaarders waaronder de Europese astronaut Thomas Pesquet. De lancering is voorzien voor 11u49 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

NASA's helikopter Ingenuity vliegt! Hot!

maandag, 19 april 2021 13:10

Op maandag 19 april 2021 is NASA's helikopter Ingenuity voor het eerst opgestegen vanop het Marsoppervlak. Omstreeks 12u45 Belgische tijd ontving NASA de data waarmee werd bevestigd dat de 1,8 kilogram zware helikopter met succes zijn eerste testvlucht had uitgevoerd boven de Jezero krater op Mars. Meteen daarna ontving NASA ook beelden afkomstig van de Marsrover Perseverance waarop duidelijk te zien is dat de kleine helikopter boven het Marsoppervlak vloog. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vloog een helikoptertje over het oppervlak van een andere planeet.

Volg LIVE de eerste vlucht van de Mars helikopter Ingenuity! Hot!

maandag, 19 april 2021 04:32

Nadat de Amerikaanse robotwagen Perseverance op 18 februari probleemloos landde op het oppervlak van de planeet Mars is het nu tijd voor een nieuwe mijlpaal. Zo wil NASA op maandag 19 april 2021 voor het eerst de kleine helikopter Ingenuity laten vliegen boven het Marsoppervlak. De mini-helikopter werd samen met de Marsrover Perseverance naar Mars gestuurd en werd op zaterdag 3 april door de Marsrover uitgezet op het Marsoppervlak. Volg via dit artikel LIVE de eerste vlucht van Ingenuity boven het Marsoppervlak.

NASA kiest SpaceX om maanlander te bouwen Hot!

zaterdag, 17 april 2021 13:44

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op vrijdag 16 april 2021 bekend gemaakt dat het SpaceX heeft gekozen voor de bouw van de nieuwe maanlander die astronauten binnen enkele jaren tot op het oppervlak van de maan moet brengen in het kader van het Artemis ruimteprogramma. De aankondiging was een grote opdoffer voor het raketbedrijf van Jeff Bezos, Blue Origin, dat eveneens een voorstel had ingediend voor het ontwerp en de bouw van de nieuwe generatie maanlander. Het contract voor de bouw van de nieuwe maanlander heeft een waarde van 2,89 miljard dollar en is een grote blijk van vertrouwen voor het SpaceX.

Beroemde snelle radioflits FRB20180916B laat zich nog net niet vangen Hot!

vrijdag, 16 april 2021 19:55

Twee internationale teams van astronomen (met aanzienlijke Nederlandse betrokkenheid) publiceren twee wetenschappelijke artikelen met nieuwe informatie over de beroemde snelle flitsende bron van radiostraling FRB20180916B. In een artikel in The Astrophysical Journal Letters meten zij bij de laagst mogelijke frequenties de straling van de uitbarstingen. En in Nature Astronomy onderzoeken ze de uitbarstingen in het grootst mogelijke detail. Hoewel de artikelen nieuwe informatie verschaffen, roepen ze ook nieuwe vragen op.

De Zwitserse astronoom Paul Wild ontdekt de planetoïde 1866 Sisyphus. Deze tien kilometer grote planetoïde is de grootste van de Apollo groep en kruist de baan van de Aarde. Haar grootte is te vergelijken met de vermoedelijke doorsnede van de meteoriet die de Chicxulubkrater in Mexico veroorzaakte. Foto: Valérie Chételat