Het gebeurde toen in...

1945

vrijdag 10 augustus

Het gebeurde toenIn het Amerikaanse Baltimore overlijdt op 62-jarige leeftijd Robert Hutchings Goddard. Hij was een Amerikaans onderzoeker en uitvinder die vooral bekend werd om zijn onderzoek op vlak van moderne rakettechniek waardoor hij aanzien wordt als één van de belangrijkste grondleggers van de ruimtevaart. Zo lanceerde hij in maart 1926 de eerste raket met vloeibare brandstof en brak hij met zijn experimentele raketten nog tal van andere records. Foto: NASA

maandag 1 oktober

Het gebeurde toenDe Engelse SF-auteur Arthur C. Clarke beschrijft in het magazine Wireless World het principe van een geostationaire baan. De geostationaire baan is de cirkelvormige baan rond de Aarde waar een kunstmaan of ander object lijkt stil te staan ten opzichte van het aardoppervlak. Een satelliet in een dergelijke baan heet een 'geostationaire satelliet'. De omlooptijd voor deze baan is 23 uur en 56 minuten, exact gelijk met de rotatie van de Aarde.

1946

dinsdag 16 april

Het gebeurde toenVoor het eerst wordt een in beslag genomen Duitse V2 raket gelanceerd vanop de Amerikaanse militaire basis White Sands Missile Range in New Mexico. Met deze lanceringen wouden Amerikaanse ingenieurs, militairen en wetenschappers meer leren over de atmosfeer van de Aarde, de rakettechnologie achter de V2 en de Zon. Foto: USAF

donderdag 10 oktober

Het gebeurde toenDe Engelse astronoom William Lassell ontdekt de Neptunusmaan Triton. Met een diameter van 2 700 kilometer is dit de grootste maan van Neptunus. Triton heeft, als enige grote maan in ons zonnestelsel, een retrograde baan. Dit wil zeggen dat deze maan tegen de draaiing van Neptunus in draait. Daarnaast heeft de baan van Triton een opmerkelijk grote hoek (23°) ten opzichte van de evenaar van Neptunus. Hierdoor vermoeden sterrenkundigen dat Triton niet is ontstaan rond Neptunus maar een object is dat later werd ingevangen. Foto: NASA

1947

dinsdag 14 oktober

Het gebeurde toenCharles "Chuck" Yeager vliegt als eerste met zijn Bell X-1 raketvliegtuig door de geluidsmuur (max. snelheid: 1.078 km/h). De X-1 was het eerste van de zogenaamde X-vliegtuigen, een serie vliegtuigen voor het testen van nieuwe technologieën die vaak geheimgehouden werden. Tijdens elke vlucht werd de X-1 onderaan de vleugel van een aangepast B-29 vliegtuig tot op grote hoogte gebracht waarna het raketvliegtuig werd losgelaten. Foto: USAF

vrijdag 12 december

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

1948

maandag 16 februari

Het gebeurde toenDe Nederlands-Amerikaanse astronoom Gerard Kuiper ontdekt de Uranusmaan Miranda. Dit is de kleinste van de vijf grote natuurlijke manen van Uranus. De maan werd genoemd naar Miranda, de dochter van de tovenaar Prospero uit Shakespeares stuk The Tempest. Miranda heeft een gemiddelde diameter van 471 kilometer en temperatuur op het oppervlak van Miranda bedraagt slechts -187 °C. In februari 1986 vloog de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 2 vlak langs Uranus en zijn manen en maakte daarbij opnames van Miranda. Tot op heden zijn dit de enige beelden waarop details van het oppervlak te zien zijn. Foto: NASA

1949

woensdag 26 januari

Het gebeurde toenOp het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

zondag 1 mei

Het gebeurde toenDe Nederlands-Amerikaanse astronoom Gerard Kuiper ontdekt vanuit het McDonald Observatory de Neptunusmaan Nereïde. Dit maantje is zeer klein en wordt in 1989 bezocht door de Amerikaanse ruimtesonde Voyager 2. Uit de gegevens afkomstig van Voyager 2 blijkt onder andere dat Nereïde waterijs bevat op het oppervlak. Nereïde is het derde grootste maantje van Neptunus en draait één maal om de dertien uur om zijn as. Deze maan werd genoemd naar de nimfen van de zee uit de Griekse mythologie. Foto: NASA

maandag 27 juni

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Walter Baade ontdekt vanop het Palomar Observatory de planetoïde 1566 Icarus. Het perihelium van deze planetoïde ligt dichter bij de Zon dan dat van de planeet Mercurius. Deze planetoïde zou een omvang hebben van 1,2 kilometer en behoort tot de Apollo-groep van planetoïden.

1950

dinsdag 14 februari

Het gebeurde toenOverlijden van de Amerikaanse natuurkundige Karl Guthe Jansky die na zijn studies aan de universiteit van Wisconsin ging werken bij Bell Labs in New Jersey. Hij ontdekte op 26-jarige leeftijd dat een derde vorm van ruis die hij waarnam, werd uitgezonden door het centrum van ons Melkwegstelsel. Hierdoor ontdekte hij dat hemellichamen naast licht ook radiostraling uitzonden. Dankzij deze belangrijke ontdekking was de 'radioastronomie' geboren wat vandaag de dag een zeer belangrijk deelgebied van de astronomie is geowrden. De astronomische eenheid van radio-fluxdichtheid werd naar Jansky genoemd om hem te eren.

1951

zaterdag 26 mei

Het gebeurde toenIn Los Angeles wordt Sally Kristen Ride geboren. Nadat ze haar master in natuurkunde en een Ph.D behaalde was Sally Ride een van de 8 000 mensen die reageerden op een krantenadvertentie waarin vrijwilligers werden gezocht voor het Amerikaanse bemande uimtevaartprogramma. Nadat ze in 1978 ging werken bij NASA werd ze in 1983 gekozen om deel te nemen aan de STS-7 ruimtevlucht. Hierdoor werd Sally Ride eerste Amerikaanse vrouw in de ruimte. In 1984 nam Sally Ride deel aan een tweede missie (STS-41-G) die acht dagen duurde. In totaal verbleef Ride 14 dagen en 7 uur in de ruimte. Foto: NASA

vrijdag 28 september

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Seth Barnes Nicholson ontdekt vanop het Mount Wilson Observatory de Jupitermaan Ananke. Deze kleine maan heeft een lage dichtheid en draait in een vreemde baan om Jupiter. Sterrenkundigen zijn er vrij zeker van dat Ananke geen natuurlijke maan van Jupiter is maar een ingevangen planetoïde.

1953

maandag 28 september

Het gebeurde toenIn Californië overlijdt de Amerikaanse astronoom en kosmoloog Edwin Powell Hubble. Hubble kon in 1923 aantonen dat de waargenomen 'nevels' afzonderlijke sterrenstelsels waren. Hierdoor werd bewezen dat het heelal veel groter was dan men aanvankelijk gedacht. Een van zijn belangrijkste ontdekkingen was dat er een verband bestond tussen de roodverschuiving van verre sterrenstelsels en hun afstand tot de Aarde. Foto: Western Washington University Planetarium

1955

maandag 18 april

Het gebeurde toenIn New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

De Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers gaat aan boord van de Sojoez TMA-4 ruimtecapsule voor een eerste keer de ruimte in. Tijdens zijn eerste ruimtemissie verblijft hij enkele dagen aan boord van het internationale ruimtestation ISS in het kader van de DELTA missie. De naam 'DELTA' is een acroniem voor Dutch expedition for life science, technology and atmospheric research maar verwijst ook naar de rivierdelta van Nederland. Gedurende het verblijf van André Kuipers aan boord van het ISS voert hij wetenschappelijke experimenten uit op vlak van biologie, geneeskunde, technologische ontwikkeling, natuurkunde en aardobservatie. Foto: ESA