Triangulum - Driehoek

(1 Stem)
Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Sterrenbeelden aan de sterrenhemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het sterrenbeeld Driehoek (Triangulum).

Het sterrenbeeld Driehoek (Triangulum) is één van de 48 sterrenbeelden die de Griekse astronoom Ptolemeus toevoegde aan de oude constellaties. Hierdoor worden geen mythologische verhalen geassocieerd met dit moderne kleine sterrenbeeld.

Waar en wanneer vind ik het sterrenbeeld Driehoek (Triangulum) aan de sterrenhemel?

Het kleine sterrenbeeld Driehoek (Triangulum) bevindt zich aan de noordelijke sterrenhemel en heeft niet echt heldere sterren. De naam 'Driehoek' is een verwijzing naar de drie sterren die dit sterrenbeeld vormen. In grootte is Triangulum het 78ste sterrenbeeld. Het sterrenbeeld Driehoek kan je het best waarnemen van augustus tot en met maart.

Triangulum

• Andromeda
  • Vissen (Pisces)
  • Ram (Aries)
  • Perseus

Dit sterrenbeeld wordt gevormd door slechts drie zwakke sterren en is hierdoor dan ook moeilijk terug te vinden aan de nachtelijke sterrenhemel. Van deze drie sterren is Beta Triangulum met magnitude 3 de helderste waarna Alfa Triangulum met een helderheid van magnitude 3,4 en Ypsilon Triangulum (magnitude 4) volgen. Beta Triangulum bevindt zich op een afstand van ongeveer 127 lichtjaar van de Zon terwijl Alpha Triangulum zich op een afstand van 63 lichtjaar bevindt. Naast deze sterren bevat dit sterrenbeeld ook één vrij heldere Mira veranderlijke ster die varieert van magnitude 5,4 tot 12,6 en dit in een tijdspanne van 267 dagen.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Triangulum?

Het sterrenbeeld Driehoek (Triangulum) is vooral bekend bij deep-sky fanaten voor zijn prachtige Draaikolknevel (Driehoeknevel) dat ook bekend is als Messier 33. Dit indrukwekkend spiraalvormig sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 2,9 miljoen lichtjaar van ons en met een visuele helderheid van magnitude 5,7 is dit deep-sky object helder genoeg om onder goede omstandigheden met het blote oog te kunnen waargenomen worden. Door zijn omvang (73 × 45 boogminuten) kun je de Driehoeknevel al mooi waarnemen met een verrekijker of kleinere telescoop. Messier 33 nadert met een snelheid van 182 kilometer per seconde onze Melkweg en maakt deel uit van de Lokale Groep. Naast Messier 33 kunnen we in het sterrenbeeld Driehoek ook nog de sterrenstelsels NGC 634 en NGC 925 terugvinden. Terwijl NGC 925 een visuele helderheid van magnitude 10,7 heeft heeft NGC 634 een helderheid van magnitude 14. Hierdoor zijn beide sterrenstelsels enkel goed zichtbaar met grotere telescopen. Naast sterrenstelsels kunnen we in het sterrenbeeld Driehoek ook de emissienevel NGC 604 waarnemen. Deze nevel bevindt zich ten noordoosten van de kern van Messier 33 en heeft een doorsnede van ongeveer 1 500 lichtjaar. NGC 604 is het op één na helderste H II gebied in de Lokale Groep van sterrenstelsels. Deze nevel heeft een visuele helderheid van magnitude 14 waardoor deze enkel met grotere telescopen te zien is.

Het prachtige sterrenstelsel Messier 33 - Foto: ESO