Foto: NASA/ESA

NGC 2936 is een opvallend elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Waterslang (Hydra). Dit deep-sky object is ook gekend onder de naam 'Penguin Galaxy' omwille van zijn opvallende vorm. Het sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van 326 lichtjaar van de aarde en NGC 2936 interageert met NGC 2937 en samen vormen zij het object Arp 142. NGC 2936 had ooit een platte, spiraalvormige schijf. De banen van de sterren in het sterrenstelsel zijn verstoord door zwaartekracht-interacties met NGC 2937. Gas uit het centrum van NGC 2936 werd samengedrukt tijdens de ontmoeting met NGC 2937, wat te zien is als blauwe knopen dicht bij NGC 2937. Het rode stof dat zich in het centrum van het sterrenstelsel bevond, is door de botsing grotendeels naar buiten geslingerd. Tijdens de botsing veroorzaakte gas uit NGC 2936 stervorming.

NGC 2936 werd op 3 maart 1864 ontdekt door de Duitse astronoom Albert Marth.

Door de zwakke helderheid van dit sterrenstelsel neem je dit hemelobject best waar met een middelgrote tot grote telescoop.

Gegevens NGC 2936

Sterrenbeeld: Waterslang (Hydra)
Andere benaming: Penguin Galaxy
Type: Irr
NGC: NGC 2936
UGC: UGC 5130
Rechte klimming: 09u37m44,1s
Declinatie: +02° 45' 38,9"
Helderheid: 12,8
Afstand: 326 miljoen lichtjaar
Schijnbare afmeting: 1,3' x 0,5' boogminuten
Radiële snelheid: 7129 km/s

Canes VenaticiIllustratie: Sky & Telescope

Whale Galaxy
NGC 2936 - Foto: Gary Imm

Penguin Galaxy
NGC 2936 - Tekening: Martijn Straub

Groot-Brittanië brengt op eigen kracht de Prospero satelliet in de ruimte en wordt hierdoor het zesde land ter wereld dat op eigen kracht een vracht in de ruimte kan brengen. De Prospero satelliet had een gewicht van 66 kilogram en werd vanop de Woomera lanceerbasis in AustralIë in de ruimte gebracht met behulp van een Black Arrow raket. Tot 1973 werd deze satelliet gebruikt om het effect van de ruimte te onderzoeken op communicatiesatellieten.