Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 91 Messier 91 Foto: Siggi Kohlert

M91, ook gekend als NGC 4548, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is van het type SBb en het object beweegt zich aan een (relatieve) snelheid van 400 km/s van ons vandaan. Aangezien de Virgocluster zich verwijderd met een snelheid van 1 100 km/s betekent dat M91 naar ons toe beweegt aan 700 km/s. M91 heeft een helderheid van magnitude 10,2 en staat op een afstand van 60 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het sterrenstelsel M91 werd in het jaar 1781 ontdekt door Charles Messier die het object toevoegde aan zijn bekende lijst. Drie jaar later, op 8 april 1784 herontdekte William Herschel het object (zonder dat hij weet had van Messiers ontdekking). Messier ontdekte die nacht nog acht andere objecten: zeven sterrenstelsel in Virgo en M92 in Hercules. Andere waarnemers konden later echter geen object vinden op de locatie die Messier had opgeschreven in zijn cataloog. Nu wordt algemeen aangenomen dat Messier een rekenfout had begaan en het sterrenstelsel, NGC 4548, het object is dat Messier toen heeft gevonden.

Voor amateur-astronomen met een bescheiden instrumentarium is M91 een lastig object. In een middelmatige telescoop ziet men een smalle heldere kern omgeven door een zwakke halo. Vooral de omliggende gebieden zijn een ware streling voor het oog. Op sommige plaatsen zijn er zelfs meerdere sterrenstelsels zichtbaar in hetzelfde beeldveld.

De Italiaanse sterrenkundige Annibale de Gasparis ontdekt vanuit Napels de planetoïde 10 Hygiea. De ruimterots Hygiea is de op vier na grootste planetoïde in de planetoïdengrodel en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 400 kilometer. Hygiea draait in iets meer dan vijf en een half jaar rond de zon in een ellipsvormige baan. Ze bevindt zich gemiddeld ongeveer 3,2 astronomische eenheden van de zon, in de buitenste delen van de planetoïdengordel. Deze planetoïde behoort tot de C-type planetoïden wat betekent dat ze rijk is in koolstof en koolstofhoudend materiaal en een zeer donker oppervlak heeft. Ook zijn waterhoudende mineralen ontdekt, die erop wijzen dat in het verleden de temperatuur hoog genoeg moet zijn geweest om waterijs te doen smelten.

M18 is een mooie, maar sterarme, open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze cluster bestaat uit een 40-tal sterren met een leeftijd van ongeveer dertig miljoen jaar. Hiermee is…