Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 89 Messier 89 Foto: Siggi Kohlert

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind men M90, een ander lid van de Virgocluster. M89 is van het type E0. Dit zijn elliptische sterrenstelsels maar zijn bijna volledig bolvormig. Het stelsel M89 is ook bekend als een zwakke radiobron.

Sterrenbeeld: Virgo

Charles Messier ontdekte het object op 18 maart 1781 samen met nog acht ander objecten. Daarmee was dit de succesvolste ontdekkingsdag van de kometenjager.

M89 en M90 zijn enkele sterrenstelsels in de Virgocluster, gescheiden door slechts 40'. Beiden kunnen gezien worden in hetzelfde vergrotingveld van een telescoop. M89 is een elliptisch sterrenstelsel gezien als een wazige bal met een licht heldere kern. M89 heeft een ongewoon grote, lage helderheid halo dat zich meer dan 150 000 lichtjaar uitstrekt van het centrum van het sterrenstelsel.

Overlijden van de Pools-Duitse astronoom Johannes Hevelius. Hij publiceerde in 1647 het resultaat van zijn vier jaar durende cartografisch onderzoek van de Maan onder de titel 'Selenographia sive Lunae Descriptio'. Hierbij ontdekte hij ook de zogeheten 'libratie' (langzame schommeling) van de Maan. Tijdens zijn cartografisch werk van de sterrenhemel introduceerde Hevelius ook een aantal sterrenbeelden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn zoals de sterrenbeelden 'Jachthonden' en 'Sextant'.

NGC 3372 is ongetwijfeld één van de mooiste NGC-objecten en is onder amateur-astronomen ook bekend als de 'Carinanevel'. Deze prachtige, heldere emissienevel is terug te vinden in het sterrenbeeld Carina…