Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 89 Messier 89 Foto: Siggi Kohlert

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind men M90, een ander lid van de Virgocluster. M89 is van het type E0. Dit zijn elliptische sterrenstelsels maar zijn bijna volledig bolvormig. Het stelsel M89 is ook bekend als een zwakke radiobron.

Sterrenbeeld: Virgo

Charles Messier ontdekte het object op 18 maart 1781 samen met nog acht ander objecten. Daarmee was dit de succesvolste ontdekkingsdag van de kometenjager.

M89 en M90 zijn enkele sterrenstelsels in de Virgocluster, gescheiden door slechts 40'. Beiden kunnen gezien worden in hetzelfde vergrotingveld van een telescoop. M89 is een elliptisch sterrenstelsel gezien als een wazige bal met een licht heldere kern. M89 heeft een ongewoon grote, lage helderheid halo dat zich meer dan 150 000 lichtjaar uitstrekt van het centrum van het sterrenstelsel.

De Franse wiskundige en astronoom Joseph Jérôme Lefrançois de Lalande zag op 8 mei en 10 mei 1795 Neptunus als een ster van magnitude 8 en besefte niet dat dit een planeet was. Hij dacht dat hij zich in zijn berekeningen had vergist. Uiteindelijk werd Neptunus op 23 september 1846 officieel ontdekt door Urbain Le Verrier en Johann Galle. Lalande is een van de 72 Fransen wiens namen op de Eiffeltoren gegrift staan.

NGC 2841 is een helder spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). In kleine telescopen lijkt dit deep-sky object op een elliptisch sterrenstelsel maar in grotere telescopen is…