Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 89 Messier 89 Foto: Siggi Kohlert

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind men M90, een ander lid van de Virgocluster. M89 is van het type E0. Dit zijn elliptische sterrenstelsels maar zijn bijna volledig bolvormig. Het stelsel M89 is ook bekend als een zwakke radiobron.

Sterrenbeeld: Virgo

Charles Messier ontdekte het object op 18 maart 1781 samen met nog acht ander objecten. Daarmee was dit de succesvolste ontdekkingsdag van de kometenjager.

M89 en M90 zijn enkele sterrenstelsels in de Virgocluster, gescheiden door slechts 40'. Beiden kunnen gezien worden in hetzelfde vergrotingveld van een telescoop. M89 is een elliptisch sterrenstelsel gezien als een wazige bal met een licht heldere kern. M89 heeft een ongewoon grote, lage helderheid halo dat zich meer dan 150 000 lichtjaar uitstrekt van het centrum van het sterrenstelsel.

De Amerikaanse piloot William "Pete" Knight bereikt met het X-15 raketvlieg een hoogte van 85,5 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA