Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 29 Messier 29 Foto: Siggi Kohlert

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder zijn geweest. Het interstellaire stof dimt immers het licht met zo'n 3 magnitudes. M29 staat op een afstand van 24 000 lichtjaar tot de Aarde en meet 11 lichtjaar in diameter. De helderste van de 80 sterren zijn van het spectraaltype B.

Sterrenbeeld: Cygnus

Cygnus

M29 werd op 29 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. De astronoom Smyth noemde M29 een mooie maar kleine sterrenhoop. De bekende sterrenkundige Flammarion beschreef de sterrenhoop als 'een miniatuurarchipel in een overvol sterrenveld'.

Men kan M29 eenvoudig vinden 2° ten oosten van ³ Cygni. Door zijn geringe diameter, 7', komt de sterrenhoop nogal sober over.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor het eerst het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-49). Aan boord bevinden zich zeven Amerikaanse astronauten. Tijdens deze ruimtevlucht brengt het ruimteveer een bezoek aan de Intelsat 603 communicatiesatelliet en worden er vier ruimtewandelingen uitgevoerd. Dit was ook de eerste maal dat drie ruimtevaarders op hetzelfde moment een ruimtewandeling uitvoerden. Foto: NASA