Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 29 Messier 29 Foto: Siggi Kohlert

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder zijn geweest. Het interstellaire stof dimt immers het licht met zo'n 3 magnitudes. M29 staat op een afstand van 24 000 lichtjaar tot de Aarde en meet 11 lichtjaar in diameter. De helderste van de 80 sterren zijn van het spectraaltype B.

Sterrenbeeld: Cygnus

Cygnus

M29 werd op 29 juni 1764 ontdekt door Charles Messier. De astronoom Smyth noemde M29 een mooie maar kleine sterrenhoop. De bekende sterrenkundige Flammarion beschreef de sterrenhoop als 'een miniatuurarchipel in een overvol sterrenveld'.

Men kan M29 eenvoudig vinden 2° ten oosten van ³ Cygni. Door zijn geringe diameter, 7', komt de sterrenhoop nogal sober over.

Inauguratie van de Nederlandse Dutch Open Telescope (DOT) zonnetelescoop op het Canarische eiland La Palma. De Dutch Open Telescope is een reflectortelescoop met een 45 centimeter grote hoofdspiegel dat wordt gebruikt voor onderzoek van de Zon. Deze telescoop werd voorzien van zes camera's elk met een verschillende filter die allemaal tegelijk kunnen gebruikt worden waardoor men de Zon kan bestuderen in verschillende golflengten.

M76 is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Perseus. Dit object is ook bekend onder de naam 'Kleine Halternevel' ('Little Dumbbell Nebulae' in het Engels) of 'Kleine Zandlopernevel' omdat dit…