Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 102 Messier 102

M102 is een missend object in de bekende catalogus van Charles Messier. Er zijn twee mogelijke scenario's. Een eerste is dat Charles Messier een dubbele observatie heeft gedaan van M101 en dus nooit het sterrenstelsel heeft gezien dat wij nu kennen als M102. Een tweede scenario, en wellicht de meest waarschijnlijke, is dat M102 eigenlijk NGC 5866 is, een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Draco (Draak). Ook andere, minder waarschijnlijke kandidaatstelsels, zijn door diverse astronomen naar voren geschoven.

Sterrenbeeld: Draco

Draco

Beide sterrenstelsels werden ontdekt door Pierre Méchain.

NGC 5866 is een groot lenticulair sterrenstelsel met een dunne donkere band doorheen dat zichtbaar is in grote telescopen. Met een kleine telescoop kan men een gloed waarnemen die helderder wordt naar het centrum toe. Het sterrenstelsel is de helderste van een cluster van sterrenstelsels die ook wde NGC 5866-groep wordt genoemd.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA