Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 102 Messier 102

M102 is een missend object in de bekende catalogus van Charles Messier. Er zijn twee mogelijke scenario's. Een eerste is dat Charles Messier een dubbele observatie heeft gedaan van M101 en dus nooit het sterrenstelsel heeft gezien dat wij nu kennen als M102. Een tweede scenario, en wellicht de meest waarschijnlijke, is dat M102 eigenlijk NGC 5866 is, een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Draco (Draak). Ook andere, minder waarschijnlijke kandidaatstelsels, zijn door diverse astronomen naar voren geschoven.

Sterrenbeeld: Draco

Draco

Beide sterrenstelsels werden ontdekt door Pierre Méchain.

NGC 5866 is een groot lenticulair sterrenstelsel met een dunne donkere band doorheen dat zichtbaar is in grote telescopen. Met een kleine telescoop kan men een gloed waarnemen die helderder wordt naar het centrum toe. Het sterrenstelsel is de helderste van een cluster van sterrenstelsels die ook wde NGC 5866-groep wordt genoemd.

In het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

M50 is een open sterrenhoop in het wintersterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn). De cluster staat op een afstand van ongeveer 3 200 lichtjaar en heeft een werkelijke diameter van 20 lichtjaar. De…