Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 102 Messier 102

M102 is een missend object in de bekende catalogus van Charles Messier. Er zijn twee mogelijke scenario's. Een eerste is dat Charles Messier een dubbele observatie heeft gedaan van M101 en dus nooit het sterrenstelsel heeft gezien dat wij nu kennen als M102. Een tweede scenario, en wellicht de meest waarschijnlijke, is dat M102 eigenlijk NGC 5866 is, een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Draco (Draak). Ook andere, minder waarschijnlijke kandidaatstelsels, zijn door diverse astronomen naar voren geschoven.

Sterrenbeeld: Draco

Draco

Beide sterrenstelsels werden ontdekt door Pierre Méchain.

NGC 5866 is een groot lenticulair sterrenstelsel met een dunne donkere band doorheen dat zichtbaar is in grote telescopen. Met een kleine telescoop kan men een gloed waarnemen die helderder wordt naar het centrum toe. Het sterrenstelsel is de helderste van een cluster van sterrenstelsels die ook wde NGC 5866-groep wordt genoemd.

In Kazachstan landt een kleine capsule met aan boord 55 gram aan bodemstalen die afkomstig zijn van de Luna 20 Maanlander. Loena 20 was de tweede van drie vluchten waarbij de Sovjet-Unie een bodemstalen van de Maan naar de Aarde brachten. Eénmaal geland op het oppervlak van de Maan stuurde de Loena 20 lander 55 gram aan bodemstalen terug naar de Aarde. De grondmonsters werden verkregen door middel van een uittrekbare grondboor waarna deze in een afgesloten capsule werden ondergebracht om vervolgens met een kleine raket terug naar de Aarde te brengen. Foto: Roscosmos