Tiangong

Tiangong-1

Taikonaute Liu Yang aan boord van Tiangong-1

Na de eerste succesvolle Chinese bemande ruimtevluchten maakte de Aziatische grootmacht bekend dat het plannen had om een eigen ruimtestation te bouwen in een baan om de Aarde. Om dit te realiseren, wou China eerst zoveel mogelijk technologie testen en kennis vergaren door middel van een ruimtelaboratorium in de ruimte te brengen dat zou bezocht worden door Chinese ruimtevaarders.

De Duitse amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde (6) Hebe. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 186 kilometer. De baan rond de Zon is sterk ellipsvormig en de afstand tot onze ster kan variëren tussen de 2,914 en 1,937 astronomische eenheden.

M77, ook gekend als NGC 1086, is een opvallend Seyfertsterrenstelsel in het sterrenbeeld Cetus (Walvis). Seyfertsterrenstelsels zijn spiraalstelsels met een heel heldere kern. M77 is het enigste Seyfertstelsel dat werd…