Het Sovjet Maanprogramma

Lunniy Korabl: De Russische Maanlander

De Lunniy Korabl Maanlander

Iedereen heeft ongetwijfeld wel al foto's of beelden gezien van Amerikaanse astronauten die wandelen op de Maan. Het Amerikaanse Apollo Maanprogramma is dan ook nog steeds de grootste verwezenlijking van de mensheid op vlak van bemande ruimtevaart. Wat bij het grote publiek echter niet vaak geweten is, is dat de Sovjet-Unie eind de jaren '60 en begin de jaren '70 eveneens beschikten over een eigen krachtige Maanraket, een Sojoez 7K-LOK ruimtecapsule die de kosmonauten naar de Maan moest brengen en een bijhorende Maanlander.

N1: De Russische Maanraket

N1 Maanraket

Om Russische kosmonauten op weg te brengen naar de Maan had de Sovjet-Unie in de strijd met de Verenigde Staten om de wedloop naar de Maan een krachtige Maanraket nodig. De N1 raket moest uiteindelijk het antwoord worden op de krachtige en impressionante Amerikaanse Saturn V draagraket en zou de Russische Sojoez 7K-LOK ruimtecapsule en de bijhorende Lunniy Korabl Maanlander uit een baan om de Aarde op weg zetten naar de Maan.

Sojoez 7K-LOK: Kosmonauten naar de Maan brengen

Sojoez 7K-LOK

Het Russische Sojoez 7K-LOK ruimtetuig, dat ook wel ‘Lunny Orbitalny Korabl’ (LOK) genoemd werd, was de tegenhanger van de Apollo Command/Service Module (CSM) ruimtecapsule waarmee men Amerikaanse astronauten naar de Maan bracht. Net als zijn Amerikaanse tegenhanger moest de Sojoez 7K-LOK Russische kosmonauten tot in een baan om de Maan brengen waarna deze veilig zouden terugkeren naar de Aarde.

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

M35, ook gekend als NGC 2168, is grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Gemini (Tweelingen). De sterrenhoop bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 500 lichtjaar van …