Algemene informatie

Inleiding op de optica

De optica is de tak in de natuurkunde die vooral beschrijft hoe het licht zich gedraagt op macroscopische schaal. Deze wetenschap was vooral populair tot voor de ontdekking van de quantummechanica, die het licht en andere energierijke of -arme deeltjes op microscopisch niveau beschrijft.

De Wetten van Kepler

Kepler besloot op basis van de waarnemingen van zijn leermeester Tycho Brahe dat het idee dat de banen van planeten cirkelvormig waren achterhaald was. Hij kwam tot de volgende wetten, die wij nu kennen als de 'Wetten van Kepler':

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vluchtleiders raken het contact kwijt met de eerste West-Duitse satelliet Azur. Deze 70 kilogram zware satelliet werd op 8 november 1969 vanop de Vandenberg lanceerbasis in de ruimte gebracht door een Amerikaanse Scout raket en onderzocht de Van Allen-gordels, de zonnewind en poollicht. Azur was de eerste satelliet bestemd voor wetenschappelijk onderzoek die ontwikkeld werd in West-Duitsland.

M34 is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Perseus. Deze cluster ligt op een afstand van 1 400 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 14…