Mars

De planeet Mars

Mars is vanaf de Zon gezien de vierde planeet in ons zonnestelsel. Dit hemelobject bevindt zich tussen de banen van de Aarde en Jupiter en wordt vaak de 'rode' of 'oranje' planeet genoemd aangezien deze planeet vanop de Aarde te zien is als een heldere roodachtige ster. Net als de planeten Mercurius, Venus en de Aarde is Mars ook een terrestrische planeet met een dunne atmosfeer.

Vulkanen op Mars

De Olympus Mons vulkaan op Mars

In het inleidende artikel over de planeet Mars konden we zien dat vulkanen de meest bekende geologische kenmerken zijn van de 'rode' planeet en dat deze tot de grootste uit ons zonnestelsel zijn. De meeste vulkanen bevinden zich allemaal in het Tharsis gebied nabij de evenaar maar ook elders op de planeet worden vulkanen, die meestal kleiner zijn, aangetroffen.

Deimos en Phobos

Het Marsmaantje Phobos

In augustus 1877 ontdekte de Amerikaanse astronoom Asaph Hall twee kleine objecten die zich in een baan om de planeet Mars bevonden. Hij noemde het ene object Deimos (schrik) en het tweede Phobos (vrees). Beide namen waren afkomstig uit de Griekse mythologie en weden genoemd naar de twee paarden die de strijdwagen van de Griekse god Ares voorttrokken.

De Russische Venera 6 ruimtesonde begint na een reis van vijf maanden aan zijn afdaling in de atmosfeer van de planeet Venus en stuurt gedurende 51 minuten lang wetenschappelijke gegevens terug naar de Aarde. Tijdens de langzame afdaling in de atmosfeer van Venus hangt de Venera 6 ruimtesonde aan een parachute en voeren de instrumenten tal van metingen uit. Aan de hand van de data afkomstig van de Venera 5 en 6 ruimtesondes krijgen wetenschappers een beter beeld over de samenstelling van de atmosfeer van Venus. Foto: Roscosmos