Poollicht op Jupiter

Poollicht op Jupiter Poollicht op Jupiter Foto: NASA

Wie dacht dat er enkel poollicht op Aarde voorkomt heeft het goed mis, op de planeet Jupiter is er af en toe ook poollicht te zien, maar niet door de zon! Met behulp van de Hubble ruimtetelescoop is men tot de conclusie gekomen dat de maan Io van Jupiter geladen deeltjes van de vulkanen de ruimte inspuwt. Io straalt geladen deeltjes uit van de vulkanische activiteit langsheen een onzichtbare stroom van geladen deeltjes die een 'fluxbuis' wordt genoemd. De deeltjes volgen dan het magnetisch veld van Jupiter naar de polen. Daar komen ze in aanraking met de atmosfeer en veroorzaken daar het poollicht.

Poollicht Jupiter

Op bovenstaande foto ziet u linksbovenaan de fluxbuis, het kleine bolletje is de planeet Io, op de afbeelding rechts daarvan zien we het poollicht dat veroorzaakt wordt door de botsing van de deeltjes met de atmosfeer, waar de fluxbuis met de deeltjes in de atmsofeer komen. Niet enkel de maan Io veroorzaakt poollicht op Jupiter, ook de maan Europa is verantwoordelijk voor dit schouwspel en wellicht ook andere manen van Jupiter. Het proces is ongeveer hetzelfde als dat van Io.

De Duitse amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde (6) Hebe. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 186 kilometer. De baan rond de Zon is sterk ellipsvormig en de afstand tot onze ster kan variëren tussen de 2,914 en 1,937 astronomische eenheden.

NGC 7293 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) van magnitude 7.3. Deze planetaire nevel is ook bekend onder de namen 'Helixnevel' en 'Eye of God' en…