donderdag, 12 mei 2022 07:29

LIVESTREAM: persconferentie Event Horizon Telescope Hot!

LIVESTREAM: persconferentie Event Horizon Telescope Foto: EHT Collaboration

Op 12 mei 2022, om 15u00 Belgische tijd, start in Duitsland de langverwachte persconferentie van de European Southern Observatory (ESO) waar men de nieuwste resultaten zal bekend maken van sterrenkundig onderzoek dat verricht werd met de Event Horizon Telescope (EHT). De Event Horizon Telescope (EHT) is een grote samengestelde telescoop die bestaat uit een wereldwijd netwerk van radiotelescopen en het onderzoek met de EHT richt zich vooral op de twee zwarte gaten M87 en Sgr A*. Met de EHT kon men in 2019 ook al voor de eerste maal het zwarte gat M87 fotograferen.

Volg hier LIVE de persconferentie:

Dit gebeurde vandaag in 1951

In Los Angeles wordt Sally Kristen Ride geboren. Nadat ze haar master in natuurkunde en een Ph.D behaalde was Sally Ride een van de 8 000 mensen die reageerden op een krantenadvertentie waarin vrijwilligers werden gezocht voor het Amerikaanse bemande uimtevaartprogramma. Nadat ze in 1978 ging werken bij NASA werd ze in 1983 gekozen om deel te nemen aan de STS-7 ruimtevlucht. Hierdoor werd Sally Ride eerste Amerikaanse vrouw in de ruimte. In 1984 nam Sally Ride deel aan een tweede missie (STS-41-G) die acht dagen duurde. In totaal verbleef Ride 14 dagen en 7 uur in de ruimte. Foto: NASA

NGC 7026 is een planetaire nevel die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Deze planetaire nevel heeft een opvallend uiterlijk aangezien één van de twee kanten helderder is…