Eén van de brokstukken van het neergestorte ruimtetuig SpaceShipTwo
Foto: Belga

Enkele dagen na het tragische ongeval met het Amerikaanse commerciële ruimtetuig SpaceShipTwo, waarbij één piloot om het leven kwam, hebben onderzoekers ontdekt dat het speciale afremsysteem van het ruimtetuig wellicht te vroeg in werking is getreden.

De precieze oorzaak van het ongeval is nog niet gekend maar de onderzoekers van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) hebben bij het onderzoeken van de neergekomen brokstukken wel ondekt dat het speciale ‘feathering system’ te vroeg in werking is getreden. Hierdoor is het toestel in volle vlucht gedisintegreerd. Dit afremsysteem bevindt zich in de staart van SpaceShipTwo en is één van de meest ingenieuze onderdelen aan boord van het commerciële ruimtetuig. Zo functioneert het ‘feathering system’ als kantelbare vleugels die de piloten kunnen bedienen. Deze kantelbare vleugels of staartstabilisatoren werden ook al gebruikt bij het SpaceShipOne ruimtetuig en moeten voor voldoende luchtwrijving moeten zorgen tijdens de terugkeer naar de Aarde. Op deze manier zal SpaceShipTwo niet oververhitten en kan men de snelheid terugbrengen tot normale waarden waardoor het ruimtetuig kan landen als een klassiek vliegtuig. Volgens de National Transportation Safety Board (NTSB) is het nog veel te vroeg om conclusies te trekken maar een menselijke fout wordt niet uitgesloten. Uit het eerste onderzoek blijkt ook dat er niets aan de hand was met de hybride raketmotor of de brandstoftanks doordat deze vrijwel intact werden teruggevonden. Ondanks eerdere berichten die in de media verschenen, kort na het ongeval, zou er dus geen explosie hebben plaatsgevonden in deze onderdelen. Het onderzoeksteam van de NTSB zal in de volgende dagen en weken het gedrag van de twee piloten onderzoeken en zal piloot Pieter Seibold, die het ongeval overleefde maar ernstig gewond raakte, ondervragen. Michael Alsbury, de 39-jarige piloot die het ongeval niet overleefde, voerde in april 2013 nog een succesvolle testvlucht uit met het SpaceShipTwo ruimtetuig waarbij men voor het eerst in volle vlucht de raketmotor testte. Ondertussen liet het bedrijf achter SpaceShipTwo, Virgin Galactic, weten dat het ongeval een ernstige tegenslag is maar dat het bedrijf doorgaat met de bouw van een tweede SpaceShipTwo dat nu voor 65% afgewerkt is.

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1986

Het gebeurde toen

Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana wordt de eerste Satellite Pour l'Observation de la Terre (SPOT) aardobservatiesatelliet gelanceerd. Twee dagen na de lancering ontving men de eerste foto's van de 1,8 ton zware SPOT 1 aardobservatiesatelliet. Deze satelliet zal tot 31 december 1990 beelden van het aardoppervlak in hoge resolutie nemen. Nadat de Franse ruimtevaartorganisatie CNES in de jaren '70 met het idee speelde achter het SPOT-project werd dit een samenwerkingsproject tussen Frankrijk, België en Zweden. De beelden afkomstig van de SPOT-satellieten worden verkocht door het Franse bedrijf Spot Image dat in Toulouse gevestigd is. Foto: CNES

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

13%

Sociale netwerken