Het waarnemen van planeten

De planeten Jupiter en Venus aan de hemel bij zonsopkomst

Aan de nachtelijke hemel kunnen we bij goede omstandigheden soms wel vijf planeten zien zonder hulp van binoculairen of telescopen. Planeten lijken met het blote oog op het eerste zicht op sterren maar je kan makkelijk leren ze van de sterren te onderscheiden. In dit artikel bespreken we de planeten die we met of zonder telescoop kunnen waarnemen.

Wat is de retrograde beweging van planeten?

De retrograde beweging van de planeet Mars

Net zoals de Zon naar beneden beweegt ten opzichte van de sterren lijken de planeten oostwaarts ten opzichte van de sterren te bewegen. Af en toe maken de zogenaamde 'buitenplaneten' (Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus) een opvallende beweging. Deze beweging wordt in de sterrenkunde 'retrograde beweging' genoemd.

De planetaire fase

De verschillende fasen van de planeet Venus

De planetaire fase is een sterrenkundige term dat het verlichte deel van een planeet omschrijft. Net zoals bij de maanfase is de planetaire fase afhankelijk van de relatieve positie van de Zon, de planeet en de waarnemer.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt voor het eerst het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-49). Aan boord bevinden zich zeven Amerikaanse astronauten. Tijdens deze ruimtevlucht brengt het ruimteveer een bezoek aan de Intelsat 603 communicatiesatelliet en worden er vier ruimtewandelingen uitgevoerd. Dit was ook de eerste maal dat drie ruimtevaarders op hetzelfde moment een ruimtewandeling uitvoerden. Foto: NASA