Het waarnemen van sterrenhopen

Het waarnemen van bolvormige sterrenhopen

De bolvormige sterrenhoop Messier 3

Bolvormige sterrenhopen zijn groeperingen van honderdduizenden oudere sterren en worden bij elkaar gehouden door een eigen zwaartekracht. Voor een amateur astronoom zijn deze objecten altijd een pareltje om waar te nemen, aan de hemel vinden we talloze fijne exemplaren terug van dit soort deep-sky object. Voor sommigen zijn lijken ze allemaal op elkaar, in dit artikel geven we de waarnemers enkele tips voor meer detail te zien en te doen zien dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

Lijst van heldere bolvormige sterrenhopen voor te waarnemen

De bolvormige sterrenhoop Messier 80

Deze lijst met bolvormige sterrenhopen kunnen als referentie worden gebruikt voor waarnemers die zich op het noordelijk halfrond bevinden. In dit artikel geven we een lijst van bolvormige sterrenhopen helderder dan magnitude 9 en noordelijker dan -40° declinatie.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vluchtleiders raken het contact kwijt met de eerste West-Duitse satelliet Azur. Deze 70 kilogram zware satelliet werd op 8 november 1969 vanop de Vandenberg lanceerbasis in de ruimte gebracht door een Amerikaanse Scout raket en onderzocht de Van Allen-gordels, de zonnewind en poollicht. Azur was de eerste satelliet bestemd voor wetenschappelijk onderzoek die ontwikkeld werd in West-Duitsland.

NGC 2359 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) van magnitude 11.4. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Thor's Helmet' kreeg, bevat in het centrum een…