Het waarnemen van sterrenhopen

Het waarnemen van bolvormige sterrenhopen

De bolvormige sterrenhoop Messier 3

Bolvormige sterrenhopen zijn groeperingen van honderdduizenden oudere sterren en worden bij elkaar gehouden door een eigen zwaartekracht. Voor een amateur astronoom zijn deze objecten altijd een pareltje om waar te nemen, aan de hemel vinden we talloze fijne exemplaren terug van dit soort deep-sky object. Voor sommigen zijn lijken ze allemaal op elkaar, in dit artikel geven we de waarnemers enkele tips voor meer detail te zien en te doen zien dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

Lijst van heldere bolvormige sterrenhopen voor te waarnemen

De bolvormige sterrenhoop Messier 80

Deze lijst met bolvormige sterrenhopen kunnen als referentie worden gebruikt voor waarnemers die zich op het noordelijk halfrond bevinden. In dit artikel geven we een lijst van bolvormige sterrenhopen helderder dan magnitude 9 en noordelijker dan -40° declinatie.

De Amerikaanse astronoom Clyde Tombaugh maakt een foto waarop hij op 18 februari 1930 de dwergplaneet Pluto ontdekt. Hij ontdekt Pluto tijdens het vergelijken van fotografische platen met behulp van een blinkcomparator op het Lowell Observatory in Arizona. Clyde Tombaugh was oorspronkelijk op zoek naar de onbekende Planeet X, die zich in een baan buiten die van de planeet Neptunus bevindt. Het bestaan van deze Planeet X werd voorspeld door Percival Lowell.

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil…