Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 93 Messier 93 Foto: Siggi Kohlert

M93, ook gekend als NGC 2447, is een kleine maar heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De helderste sterren zijn blauwe reuzen van het spectraaltype B9. De tachtig clusterleden zijn verspreid over een afstand van ongeveer 23 lichtjaar wat op een afstand van 3 600 lichtjaar overeenkomt met een schijnbare diameter van 22'.

Sterrenbeeld: Puppis

Puppis

M93 is één van laatste objecten dat door Charles Messier zelf werd ontdekt. Op 20 maart 1781 zag hij voor het eerst de open sterrenhoop die hij in zijn bekende lijst opnam onder het nummer 93.

Om M93 eenvoudig op te zoeken vertrekt men best vanaf de dubbelster Omnikron CMa. Daarna beweegt men zich 10 graden oostwaarts waarna het object zichtbaar moet zijn. De kern heeft de opvallende vorm van een driehoek of pijlkop. De sterrenhoop vormt op een mooi contrast tegenover de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 vliegt op een afstand van 34 773 kilometer langs de planeet Venus. Dit was de eerste maal dat de Verenigde Staten er in slaagden om een onbemand ruimtetuig tot bij een andere planeet te brengen. Wetenschappers ontdekten aan de hand van deze missie dat de zonnewind in de interplanetaire ruimte continu voortraast en dat kosmisch stof hier veel minder voorkomt dan in de directe nabijheid van de Aarde. Ook ontdekte men dat Venus een kurkdroge planeet moest zijn met een ononderbroken wolkendek dat tot 60 kilometer hoogte reikte. NASA ontving op 3 januari 1963 het laatste signaal van Mariner 2 toen de ruimtesonde zich op een afstand van 87,4 miljoen kilometer van de Aarde bevond. Foto: NASA