Astrowoordenboek: S

Term Omschrijving
Spectrometer Het instrument dat verbonden is met de telescoop dat het licht scheid in verschillende frequenties en zo een spectrum produceert.
Spectroscopie De waarneemtechniek van het spectrum van visueel licht van een object om zo zijn samenstelling, temperatuur, dichtheid en snelheid te bepalen.
Spectrum Elektromagnetische straling gerangschikt volgens golflengte. Een regenboog is een natuurlijk spectrum van visueel licht van de Zon.
Spiculen De waaier van kleuren geproduceerd wanneer visueel licht doorheen een prisma gaat.
Spiegelkijker Telescoop waar het beeld gevormd wordt door spiegels
Spiraalstelsel Schitterende sterrenstelsels die spiraalarmen bevatten rondom een centrale zwelling. De hoofdklassen zijn Sa, Sb en Sc. Sa sterrenstelsels hebben licht gebogen spiraalarmen, Sb sterrenstelsels hebben aanzienlijke open spiraalarmen en Sc sterrenstelsels vertonen een open spiraalpatroon.
Staartster Een staartster of komeet een relatief klein object dat voornamelijk uit stof, keien en ijs bestaat. Deze draaien in een langgerekte elliptische baan om de zon. Wanneer ze dichter bij de zon komen worden ze veel helderder en kunnen we ze eenvoudig waarnemen.
Stellaire wind De uisttoot van gas van het oppervlak van een ster. Vele verschillende soorten sterren, inclusief onze zon, hebben stellaire winden. De stellaire wind van onze zon kennen we als de zonnewind.
Ster Sterren zijn grote bollen waterstof en helium in gasvorm. De zwaartekracht trekt het materiaal van een ster naar binnen en de druk van het hete gas ervan naar buiten hierdoor ontstaat er een evenwicht. In de kern van een ster ligt de energiebron, daar worden miljoenen tonnen waterstof in helium omgezet.
Sterrenbeeld 1 van de 88 sterrenbeelden van de nachtelijke hemel vb: Taurus, Perseus, Orion...
Sterrenhoop Verzameling van samenhangende sterren, we onderscheiden bolvormige sterrenhopen, open sterrenhopen en stellaire verbindingen
Sterrenstelsel Een groot systeem van meer dan 100 miljard sterren. Onze zon is een lid van de melkweg. Er zijn miljarden sterrenstelsels in het waarneembare universum. Hoe ze exact gevormd worden is een onderwerp binnen de astronomie. Sterrenstelsels worden gevonden is een variëteit aan groottes en vormen. Onze eigen melkweg is een spiraalstelsel en bevat vele miljarden sterren. Sommige sterrenstelsels zijn zo ver verwijderd dat het licht jaren nodig heeft om de Aarde te bereiken. Ze worden verdeeld in drie hoofgroepen: spiraalstelsels, elliptische stelsels en onregelmatige sterrenstelsels
Stollingsgesteente Een rots dat ooit was gesmolten
Straling Energie dat uitgestraald wordt onder de vorm van golven of deeltjjes; fotonen.
Stralingsgordel Een ringvormig gebied rond een planeet waarin elektrisch geladen deeltjes (meestal elektronen en protonen) in gevangen zitten. De deeltjes volgen een spiraalpatroon rond de richting van het magnetisch veld van de planeet. De stralingsgordel rond de Aarde kennen we als de Van Allen gordel.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt het Saljoet 1 ruimtestation in de ruimte gebracht. Dit is 's werelds eerste ruimtestation en wordt in juni 1971 voor het eerst bewoond door de Sojoez 11 bemanning. Saljoet 1 heeft bij zijn lancering een gewicht van 18,2 ton, is 15,8 meter lang en bestaat uit vier compartimenten waarvan één dienst deed als woon- en werkruimte. Het belangrijkste doel van de Saljoet 1 was het testen van (toen) nog nooit eerder in de ruimte gebruikte systemen. Daarnaast zou het ruimtestation worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Het hoofdinstrument, een telescoop, kon echter niet gebruikt worden omdat de beschermkap na de lancering niet was losgekomen. Foto: Roscosmos