Astrowoordenboek: P

Term Omschrijving
Protoplaneet Fase in het ontstaan van een planeet waarin het object bijna zijn volledige omvang heeft bereikt.
Protoster Ster die nog in de vormingsfase verkeert
Protuberans Deze is zichtbaar boven het oppervlak van de zon, het is een lus van koeler gas die soms in naar buiten uitbarsten. Beter gekend als de zonnevlam
Pulsar Snel draaiende neutronenster die periodieke uitbarstingen van radio-energie (en soms optische energie) uitstraalt.

In de Franse gemeente Badonviller wordt Charles Messier geboren. Messier was een Franse astronoom die een bekende catalogus van 110 verre objecten zoals sterrenhopen, nevels en gaswolken heeft opgesteld. De Messierobjecten zijn vandaag de dag zeer geliefde deep-sky objecten onder amateur-astronomen en astrofotografen.

M94 is een prachtig en helder spiraalstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden). Opvallend aan dit deep-sky object is een ring van heldere jonge sterren die duidelijk zichtbaar is op…