Astrowoordenboek: Alles

Term Omschrijving
Ontsnappingssnelheid De snelheid die vereist is voor een object om aan de zwaartekracht te ontsnappen van een planeet of ander object.
Oortwolk Een theoretische schil van kometen dat zich in de buitenste regionen van ons zonnestelsel bevindt. De Oortwolk kreeg zijn naam van de Nederlandse astronoom die het voorstelde.
Open sterrenhoop Groep van enkele honderden sterren die gebonden zijn door de gravitatie en zich samen door de ruimte bewegen.
Oppositie De positie van een planeet wanneer het exact tegenover de zon staat gezien van de Aarde. Een planeet in oppositie is op zijn dichtste benadering tot de Aarde en is dan het best waarneembaar.
Overgang Ogenblik dat een hemellichaam de meridiaan kruist.
Pallasiet Een steen-ijzer meteoriet waarin olivijnkristallen omgeven zijn door een netwerk van ijzer-nikkel metaal.
Parallax De verandering in positie van twee objecten bekeken vanuit verschillende locaties.
Parallax Schijnbare verandering in de positie van een dichtbije ster als gevolg van de baanbeweging van de aarde rond de zon
Parhelium Zie bijzon
Parsec Afstandseenheid gelijk aan 3,26 lichtjaar. Dit is de afstand waarop een ster een parallax van 1 boogseconde heeft.
Penumbra Buitenste deel van de schaduw bij een eclips; het is ook het lichtere gebied rond het centrum van een zonnevlek.
Periapsis Het punt in de baan dat het dichtst tot de baan van de planeet bevindt.
Perihelium Het punt in de baan van de Maan of andere satelliet welke zich het dichtst tot de Aarde bevindt.
Planeet Een planeet is een hemellichaam binnen het zonnestelsel dat aan volgende voorwaarden voldoet: Het object draait in een baan rond de zon; Heeft voldoende massa zodat het een hydrostatische bijna ronde vorm krijgt; Heeft in de omgeving van haar baan andere objecten van de kaart geveegd