Astrowoordenboek: A

Term Omschrijving
As Denkbeeldige lijn die door het centrum van planeet of ster loopt en waar de planeet of ster rond draait. Het is ook een denkbeeldige lijn door het statief van uw telescoop
Asterisme Stel van 4 sterren
Asteroïde Planetoïde of kleine planeet. Enkele bekende soorten zijn: de Trojanen, aarddichte planetoïden en de planetoïdengordel of de hoofdgordel.
Astronomie Wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen van de sterren, sterrenstelsels, planeten en alles hetgeen zich afspeelt buiten onze atmosfeer
Astronomische eenheid Gemiddelde afstand tussen de aarde en de zon (ongeveer 150 miljoen km)
Atmosfeer Laag gassen die een hemellichaam omgeven (zoals rond de Aarde)
Aurora Lichtspektakel van gordijnen van licht aan de hemel, deze worden veroorzaakt door deeltjes van de zon die botsen met moleculen in de atmosfeer waardoor een kleurrijk schouwspel ontstaat.
Aurora Australis Poollicht gezien vanaf het zuidelijk halfrond wordt Aurora Australis genoemd, voor het noordelijk halfrond wordt Aurora Borealis gebruikt.
Aurora Borealis Poollicht gezien vanaf het noordelijk halfrond wordt Aurora Borealis genoemd, voor het zuidelijk halfrond wordt Aurora Australis gebruikt.
Azimutaalopstelling Een telescoopstatief dat je heen en weer kunt bewegen in horizontale en verticale richting.
Azimuth De hoekafstand tot een object rond of parallel aan de horizon van een voorgedefineerd nulpunt.

Dit gebeurde vandaag in 1982