Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in december 2015? Hot!

zaterdag, 28 november 2015 12:32

Op 1 december start de weerkundige winter. De maand december wordt in de volksmond dan ook wel de ‘donkere maand’ of ‘wintermaand’ genoemd en is voor veel amateur-astronomen één van de betere maanden om met de telescoop naar buiten te gaan. Eén van de hoogtepunten in december is ongetwijfeld de Geminiden meteorenzwerm. Ontdek via dit uitgebreid artikel wat er allemaal te zien is aan de sterrenhemel in december 2014.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in november 2015? Hot!

maandag, 26 oktober 2015 09:16

November wordt ook wel de ‘nevelmaand’ of ‘slachtmaand’ genoemd en is de elfde maand van het jaar in de gregoriaanse kalender. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien is aan de sterrenhemel in november 2015. Zo kunnen we in november 2015 enkele heldere planeten aan de ochtendhemel zien alsook tal van vallende sterren afkomstig van verschillende meteorenzwermen.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in oktober 2015? Hot!

woensdag, 30 september 2015 15:43

Oktober, ook wel de wijnmaand genoemd, is de tiende maand in de gregoriaanse kalender en is traditioneel de maand waarin onze klok een uur wordt teruggezet (25 oktober). In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in oktober 2015. Eén van de sterrenkundige hoogtepunten in oktober 2015 de Orioniden meteorenzwerm en enkele planeten die we kunnen waarnemen aan de ochtendhemel.

Totale maansverduistering op 28 september Hot!

vrijdag, 25 september 2015 06:50

In de nacht van 27 op 28 september 2015 heeft er een totale Maansverduistering plaats die in gans Europa zichtbaar is. Een maansverduistering is een prachtig astronomisch fenomeen dat plaatsvindt wanneer de Zon, de Aarde en de Maan zich op één lijn bevinden met de Aarde in het midden. Bij helder weer kan een totale maansverduistering erg indrukwekkend zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in september 2015? Hot!

woensdag, 26 augustus 2015 09:58

Op maandag 1 september 2015 begint de weerkundige herfst en de astronomische herfst, ook wel 'equinox' genoemd, start vervolgens op 23 september. In september worden de nachten opvallend langer waardoor dit voor veel amateur-astronomen de start is van een nieuw seizoen van interessante waarnemingen. In dit artikel bespreken we wat er zoal te zien aan de sterrenhemel in september 2015.

Wat zijn meteoren?

Als je op een heldere nacht naar de hemel kijkt, zou je wel eens een vallende ster of in astronomische termen een 'meteoor' kunnen zien. In tegenstelling van wat velen mensen denken, vindt dit verschijnsel slechts 100 km boven het aardoppervlak plaats. In feite zijn meteoren stofdeeltjes die opbranden in de aardatmosfeer ten gevolge van de wrijving met luchtmoleculen.

Hoe fotografeer je het internationale ruimtestation ISS?

Een passage van het internationale ruimtestation ISS is ongetwijfeld één van de mooiste zaken die we vanuit onze tuin of vanop ons terras aan de sterrenhemel kunnen zien. Doordat we het ISS vaak kunnen zien overvliegen, wemelt het op het internet dan ook van prachtige foto’s waarop een ISS-passage zichtbaar is als een opvallende ‘star trail’ (sterrenspoor). Dankzij dit uitgebreid artikel kan je leren hoe je het internationale ruimtestation het best kan fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera (DSLR).

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in augustus 2015? Hot!

zaterdag, 25 juli 2015 22:13

De achtste maand van het jaar in de gregoriaanse kalender werd genoemd naar de princeps Gaius Iulius Caesar Octavianus (Augustus) en behoort onder amateur-astronomen nog steeds tot de zogeheten 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker). Toch zijn er in augustus 2015 enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in augustus 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juli 2015? Hot!

zaterdag, 20 juni 2015 05:44

Ondanks het feit dat de maand juli onder amateur-astronomen gekend staat om zijn 'grijze nachten' (doordat de Zon niet volledig ondergaat, wordt het niet volledig donker) zijn er toch enkele leuke nachtelijke hemelverschijnselen te zien. Zo kunnen we in juli 2015 de planeten Mercurius, Venus en Jupiter aanschouwen alsook vallende sterren tellen afkomstig van de Cyniden en Delta-Aquariden meteorenzwermen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in juli 2015.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2015? Hot!

dinsdag, 26 mei 2015 21:08

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er allemaal aan de sterrenhemel te zien is in juni 2015.

Een Amerikaanse Atlas raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida een Mercury ruimtecapsule in de ruimte met aan boord het aapje Enos. De ruimtevlucht van Enos duurt slechts 3 uur en 20 minuten en tijdens deze missie draait het aapje tweemal rond de Aarde. Na de landing in de Atlantische Oceaan bleek zowel de ruimtecapsule alsook het aapje in goede conditie te zijn. Na deze missie wordt de ruimtecapsule goed bevonden om mensen in de ruimte te brengen. Foto: NASA