Kaarten van de sterrenbeelden

Kies een sterrenbeeld en navigeer met de pijlen om naar het aangrenzende sterrenbeeld te gaan. Objecten tot magnitude 6.5 aangeduid op de kaart

Dit gebeurde vandaag in 2001

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis wordt de Amerikaanse Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) satelliet in de ruimte gebracht. WMAP bereikte op 1 oktober 2001 zijn observatiepositie op Lagrangepunt 2 (L2) waarna het ruimtetuig begon met temperatuurfluctuaties van de kosmische achtergrondstraling in kaart te brengen. Dankzij WMAP kwamen de wetenschappers er verder achter dat de eerste sterren eerder waren ontstaan dan gedacht: 200 miljoen jaar na de oerknal. Foto: NASA

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt…