Genereer de sterrenhemel voor elk moment van het jaar

Via deze tool kunt u een sterrenkaart genereren voor een bepaalde locatie en tijd. Deze applicatie kan gebruikt worden voor het plannen van een waarneming, waar de bekendste planeten aan de hemel staan, de locatie van een object op de kaart aan te duiden en nog veel meer. Volg onder de standaard sterrenkaart de stappen voor een sterrenkaart te genereren.

Stap 1: Datum en tijd

Selecteer de dag, maand, jaar en uur voor de sterrenkaart, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn. Tijden dienen in UTC uitgedrukt te worden.

Datum:
Tijd:
uur
minuten

Stap 2: Locatie van de waarnemer

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" oosterlengte en de breedtegraad 50° 21' noorderbreedte, voor Amsterdam is de lengtegraad 4° 24' en de breedtegraad 52° 23'

Lengtegraad:
Breedtegraad:
'

Stap 3: Een object lokaliseren op de kaart (optioneel)

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object die u op de kaart wilt weergeven. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0'.

Naam:
R.A.:
Dec.:

Stap 4: Kaartopties

Kijkrichting:
Toon namen van sterren:
Toon lijnen van de sterrenbeelden:
Toon kijkrichting:
Toon datum:
Toon horizon:

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

NGC 7129 is een reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus. Het is een relatief zwakke nevel met een groepje jonge sterren in. Men vermoed dat de sterren in de nevel niet…