Objectlocaties aan de hemel

Waar bevinden zich objecten aan de hemel? Door middel van de coördinaten van het object kunt u dit via onderstaand formulier te weten komen. Vul de datum, tijd, locatie en coördinaten in en genereer de objectlocatie aan de hemel.
De gegeven waardes zijn benaderende waardes, voor precieze metingen kunt u een planetariumprogramma afhalen via onze downloads.

Objectpositie geldig voor een waarnemer op +4°21′ lengtegraad en +50°51′ breedtegraad op 16-10-2021 om 05:24:16 UTC0
Objectpositie: M13
RADecHoogteAzimuth
16h41m42s+36°28′+1°32′24°40′
Alle tijden in UTC met zomertijd (indien deze van toepassing is)

Objectlocatie voor een andere datum/locatie:

Stap 1

Selecteer de dag, maand, jaar en uur waarop het object zichtbaar dient te zijn, standaard zal de huidige datum geselecteerd zijn.

Datum:
Tijd:
uur
minuten
seconden UTC

Stap 2

Vul hier de lengtegraad en breedtegraad in van uw locatie.
Voor Brussel is de lengtegraad 4° 21" en de breedtegraad 50° 21', voor Amsterdam is de breedtegraad 52° 23' en de lengtegraad 4° 24'

Lengtegraad:
Breedtegraad:

Stap 3

Vul de rechte klimming (R.A.) en de declinatie (Dec.) in van het object waar u de positie van wil berekenen. Indien u deze waarden niet kent kunt u deze hier opzoeken.
Voorbeeld: M45 - R.A.: 03h 47.0m - Dec.: 24° 08.0′.

R.A.:
Dec.:
'

Drie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

M110 is het laatste object in de catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Het is tevens een satellietstelsel van het bekende Andromedasterrenstelsel (M31), samen met M32, NGC 185 en…