Zoeken naar sterrenhopen

Selecteer het sterrenbeeld en het type sterrenhoop die u wenst op te zoeken. Klik daarna op op de knop om het zoeken te starten en de resultaten op het scherm te verkrijgen.
Van elk object kunt u uitgebreidere info opvragen, de positie aan de hemel berekenen of een sterrenkaart genereren.

en het type object:

Lancering vanop het Kennedy Space Center in Florida van de Amerikaanse ruimtecapsule Apollo 17 met aan boord de astronauten Eugene A. Cernan, Ronald E. Evans en Harrison H. Schmitt die van opleiding geoloog was. Dit was de laatste maal dat mensen tijdens het Apollo ruimteprogramma naar de Maan worden gebracht. Alles samen verbleven Schmitt en Cernan bijna 75 uur op de Maan. Tijdens deze laatste bemande Maanmissie werd een recordhoeveelheid aan Maanstenen naar de Aarde gebracht: 108 kilogram. Foto: NASA

Messier 27 (Halternevel)

Messier 27 is een prachtig deep-sky object en is één van de helderste planetaire nevels aan de nachtelijke hemel. Deze nevel, gelegen in het sterrenbeeld Vulpecula (Vosje), is ook bekend…