Milroy Observatory (Australië)

Vanaf 1788 werd Terra Australis, het huidige Australië, als Brits grondgebied opgeëist en werden diverse nederzettingen opgezet in de eerste kolonie van New south Wales. Teneinde weersvoorspellingen en nauwkeurige tijdsbepalingen uit te voeren voor de chronometers aan boord van de schepen van de Britse Marine, volgden sterrenwachten in Victoria (1853), Sydney (1856), Melbourne (1870) en Perth (1896).

Thor-Delta 1A (TD-1A)

Thor-Delta 1A (TD-1A) was de allereerste Europese wetenschappelijke satelliet die waarnemingen verrichte in hoogenergetische straling. Hoewel in hoofdzaak een missie voor onderzoek in ultraviolette straling en van de Zon, had het ook detectoren aan boord voor gamma- en röntgenstraling. De weinig poëtische naam komt van de Amerikaanse Thor-Delta-raketten waarvan een afgeleide versie werd gebruikt om deze satelliet te lanceren.

High Precision Parallax Collecting Satellite (HIPPARCOS)

In de tweede helft van de 20e eeuw rezen onoverkomelijke problemen om sterposities nog nauwkeuriger te meten. Grote boosdoener was de atmosfeer van de Aarde met zijn turbulentie. Daarnaast kenden men ook mechanische problemen zoals de invloed van de zwaartekracht gooiden roet in het eten. Met de HIPPARCOS satelliet werd het dus tijd voor astrometrie vanuit de ruimte!

Wat is een occultatie?

In de sterrenkunde is een occultatie, ook wel 'bedekking' genoemd, een gebeurtenis waarbij een groter voorgrondobject zich voor een kleiner achtergrondobject voortbeweegt. Enkele mooie voorbeelden van occultaties zijn ondermeer sterbedekkingen wanneer de Maan voor een ster beweegt of een bedekking van een ster door een planeet.

CSIRO 64 m Dish Parkes (Australië)

Sinds de ontwikkeling van de radio medio de jaren 1890, waren uitvinders zoals Nikola Tesla (1856-1943) en Guglielmo Marconi (1874-1937) ervan overtuigd dat men radio signalen uit het zonnestelsel kon ontvangen. Het duurde echter tot 1933 voordat de Amerikaanse radio ingenieur Karl Jansky (1905-1950) met zijn 30 m buizen-antenne "radio ruis" detecteerde vanuit het centrum van de Melkweg, ons sterrenstelsel. Radio astronomie was geboren en deze nieuwe subtak van de sterrenkunde werd snel uitgebaat door de Amerikaanse fysicus John Krauss (1910-2004) en de Amerikaanse amateur-astronoom Grote Reber (1911-2002).

Infrared Astronomical Satellite (IRAS)

IRAS (Infrared Astronomical Satellite) was de allereerste satelliet, en meteen ook een zeer succesvolle, die de hele hemel heeft waargenomen in infrarode straling. Met de resultaten werd de eerste hemelatlas van infrarode stralingsbronnen samengesteld. Infrarode straling (IR) werd in 1800 door de Brit William Herschel ontdekt en onderzoek in IR kan vanaf het aardoppervlak niet, of in heel beperkte mate, gebeuren. IRAS mag terecht een ‘eye opener’ voor infraroodsterrenkunde genoemd worden.

BREAKING NEWS: bewijs gevonden van de kosmische inflatie Hot!

maandag, 17 maart 2014 00:00

Amerikaanse wetenschappers hebben op maandag 17 maart 2014 een belangrijke kosmologische ontdekking voorgesteld. Zo beweren de wetenschappers dat ze voor het eerst de 'vingerafdruk' hebben gevonden van een extreme versnelling van de oerknal die men de 'kosmische inflatie' noemt.

IAU neemt afstand van naamgeving Marskraters tegen betaling

woensdag, 12 maart 2014 00:00

De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft laten weten afstand te nemen van de nieuwste actie van het Amerikaanse bedrijf Uwingu waarbij mensen tegen betaling namen kunnen geven aan Marskraters. Volgens de IAU kunnen enkel zij officieel namen geven aan hemelobjecten en oppervlaktedetails op deze objecten.

Cosmos: A Spacetime Odyssey Hot!

zaterdag, 08 maart 2014 00:00

Goed nieuws voor de fans van de legendarische documentaireserie Cosmos dat werd geschreven en gepresenteerd door de astronoom Carl Sagan. Op zondag 16 maart 2014 start de vervolgreeks 'Cosmos: A Spacetime Odyssey' dat zal gepresenteerd worden door de Amerikaanse astrofysicus Neil deGrasse Tyson.

De eerste telescoop op de Maan

Een halve eeuw geleden, begon dr. George Carruthers (1939 -) van het US Naval Research Lab aan het ontwerp voor een instrument om sterren, nevels en sterrenstelsels in het kortgolvige Ultraviolet (UV) te bestuderen. In november 1969 patenteerde hij zijn uitvinding van "een beeld converter voor het detecteren van elektromagnetische straling vooral bij korte golflengten." Zijn baanbrekende werk culmineerde in de verre UV camera/spectrograaf die in april 1972 op de Maan werd gezet door de Apollo 16 astronauten.

Een Amerikaanse Atlas raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida een Mercury ruimtecapsule in de ruimte met aan boord het aapje Enos. De ruimtevlucht van Enos duurt slechts 3 uur en 20 minuten en tijdens deze missie draait het aapje tweemal rond de Aarde. Na de landing in de Atlantische Oceaan bleek zowel de ruimtecapsule alsook het aapje in goede conditie te zijn. Na deze missie wordt de ruimtecapsule goed bevonden om mensen in de ruimte te brengen. Foto: NASA